Har du mistet en tæt på? Er du ramt af sorg?

Alle mennesker kan blive ramt af sorg. Det sker for eksempel, når en man elsker bliver alvorligt syg, kommer ud for en ulykke eller dør. Sorg er en stærk følelse, som kan fylde meget og vare lang tid. Her på siden kan du læse BørneTelefonens råd om sorg.

Gode råd om Sorg

Spørg, spørg, spørg

Tanker og bekymringer vokser, hvis man ikke fortæller det til nogen. Tal med en voksen du føler dig tryg ved, det kan være en fra din familie eller en lærer eller pædagog. Spørg fx:

”Kommer hverdagen til at være anderledes end før?”

”Hvad skal jeg gøre, når savnet og sorgen bliver for stor?”

Hvis du har mistet en, så lav ritualer for hvornår og hvordan du tænker, på den du savner.

  • Hør et særligt musiknummer eller se en film, som minder dig om den du har mistet.
  • Tænd et lys eller snak lidt med den du savner inden du falder i søvn om aftenen.
  • Lav en mindebog med billeder af den, der er død eller med ting, som minder dig om personen.
  • Skriv et brev til den du har mistet og sig nogle af de ting, du gerne ville have sagt, mens han eller hun levede.

Giv dig selv en pause fra sorgen

Husk at gør noget du godt kan lide, så du får en pause fra sorgen.

Fx kan du være sammen med dine venner eller familie, spille fodbold, høre musik, se YouTube videoer, bage en kage eller gå til en fritidsaktivitet.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvordan man tackler sorg. Derfor er det heller ikke noget, der er “forkert” eller “mærkeligt”.

Accepter dine følelser

Man kan have forskellige følelser, når man mister en. Måske du er ked af det, men du kan også blive vred eller føle dig magtesløs. Der er ikke nogen forkerte følelser.

Tal med en god ven eller en voksen du føler tryg ved og fortæl, hvordan du har det.

Det kan også være rart at skrive dagbog, hvis du gerne vil have lettet dine tanker.

Få hjælp til at komme tilbage til hverdagen

Aftal med din lærer, hvordan dine klassekammerater skal have at vide, hvad der er sket.

Fortæl din venner, hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt. Du kan fx sige:

”Jeg har ikke brug for at blive trøstet, men jeg har brug for at være ked af det en gang i mellem”.

”Det er dejligt, at lave sjove ting sammen, det hjælper mig med at tænke på noget andet”

”Jeg har en dårlig dag i dag, det kunne være rigtig rart, at være sammen med dig”

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?