Smerte i mit hjerte..

Jeg mistede min lillesøster for mange år siden men det fylder stadig hele tiden og jeg vågner hver dag med smerte og har bare lyst til at dø jeg kan ikke mere jeg har ikke lyst til at leve mere….

DET ER SIMPELHENT BARE FOR MEGET MIT HOVDE KAN IKKE HOLDE TIL ALLE BLIR VED MED AT STILLE SPØRGSMÅL OM HENDE JEG…kan bare ikke mere….

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Kære du,

Hvor er det godt, at du skriver herind, når du går rundt med sådan en stor smerte. Jeg vil prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du skriver, at du mistede din lillesøster for mange år siden og din smerte stadig fylder meget. Faktisk hver dag, når du vågner. Det lyder virkelig ikke rart og jeg får sådan lyst til at give dig et stort kram.

At tale om sorg

Det er helt naturligt, at du kæmper med en sorg, som er helt ubærlig og til tider slet ikke er til at overskue.

Hverdagen vil måske aldrig blive den samme, da du har et kæmpe savn til din lillesøster. Det kan jeg godt forstå, må være helt utrolig svært, at stå op til hver dag.

Jeg tænker om, du har talt med en nær voksen om, hvad der fylder i dit hovedet?

Har du og din familie fået hjælp til, hvordan du/I skal møde hverdagen igen? Jeg spørg, da det kan være meget befriende at dele sine tanker med andre.

Dine forældre må også være i sorg og jeg kan godt forstå, at det kan være svært at åbne op til dem. Det er dog vigtigt, at de ved, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med, at få den rigtige hjælp.

Man kan ikke føle eller spørge om noget forkert.

Du har måske også selv et hav af tanker og spørgsmål. Så jeg kan godt forstå, at det må være svært, at du skal besvare andres spørgsmål om din lillesøster og hendes død. Det er helt ok, at sige fra og fortælle andre, at du ikke kan svare på deres spørgsmål.

Du kan også ringe til din læge.

Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Din læge vil kunne sætte dig i forbindelse med en psykolog.

Måske du også kunne have lyst til at snakke med nogen, som er vant til at snakke med børn og unge, som har mistet en de har nær.

Sorggruppe

Det kan både være rart, at dele sin sorg med dem omkring sig, som kender din lillesøster, men det er også muligt at blive tilknyttet en sorggruppe. Måske ved du det allerede?

Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rart at snakke med nogen, som kender til, hvad det vil sige at ens mor, far, søskende eller bedste ven ikke længere er her.

Skyggebørns sorggrupper kunne måske være noget for dig. Du kan du læse mere om dem her

Det er gratis og tidsubegrænsede, men da du er under 18 år, skal du have din mor eller far til at tilmelde dig.

Ubærlig smerte til smerte, du kan leve med

Du skriver, at du bare har lyst til at dø. Det er ikke underligt, at du bliver ramt af denne tanke, når andres spørgsmål og sorgen er uoverskuelig. Jeg forestiller mig at det har krævet noget mod af dig, at skrive herind og dele dine tanker.

Det er virkelig sejt, at du har gjort det alligevel. Det er en styrke hos dig og den skal du holde fast i.

Hold fast i, at du skal få delt dine tanker med dine forældre eller få kontakt til nogen, som deler samme smerte som dig. Hvis du får åbnet op, får du måske også snart en morgen, hvor smerten og savnet ikke er det første, som du møder.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge noget fra mit brev og du kan tage det næste skridt. Du må endelig ringe til os på 116111, hvis du vil spørge mere ind til sorggrupper eller andet.

Vi har også et tema på vores hjemmeside, hvor du kan finde en masse information om sorg.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.