Brev
venner
hej bb
jeg troede virkelig at jeg kunne stole på mine venner og at vi sagde alt til hindanden men jeg har fundet ud af at mine veninder går og fortæller hemmeligheder til hindanden bag min ryg men har ingen andre at være sammen med så det er svært for mig at gå fra dem
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Det er rigtig godt at du skriver ind til BørneTelefonen, for jeg kan sagtens forstå, at det er meget ubehageligt, når ens veninder går og fortæller hemmeligheder bag ens ryg. Det er stærkt, at du tør række ud og fortælle, at du føler dig dårligt behandlet, og jeg skal gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Jeg kan fornemme i dit brev, at du er rigtig glad for dine veninder, men at du har fundet ud af, at de går og fortæller hemmeligheder bag din ryg.
Jeg kan forestille mig, at det må føles som om, du er blevet forrådt eller svigtet af dine veninder, fordi det er ikke meningen, at man skal gå og fortælle hemmeligheder bag hinandens ryg. Måske du kan genkende de følelser?
Nogle gange, så kommer vi til at gøre de mennesker vi holder af ondt, også selvom det ikke var med vilje.
Hvis det er én selv, det er gået ud over, så kan det virke enormt åbenlyst; men desværre ikke altid så åbenlyst for dem, der har gjort en ked af det. Derfor tænker jeg på, om du mon har fortalt dine veninder, at du har fundet ud af, at de deler hemmeligheder bag din ryg, og at det gør dig ked af det?
Måske dine veninder ikke er klar over, at du føler dig holdt udenfor eller svigtet?
Det er ikke sikkert, at de kan forstå, hvorfor det gør dig ked af det, men jeg kan læse i dit brev, at du også er glad for at være sammen med dem. Derfor tænker jeg, at det måske er det værd, at prøve og snakke med dem. Hvad tænker du om det?
Konflikter opstår nemlig også i venskaber, og det er meget naturligt, at man nogle gange kommer til at træde hinanden over tæerne. Derfor, er det enormt vigtigt i et venskab, at man kan snakke om de ting, der er svære.
På den måde, kan man måske komme videre fra konflikten sammen, og have et endnu tættere og stærkere venskab, hvor man har forstået hinandens grænser mere.
Jeg vil derfor vise dig vores side om: Venner, hvor du kan læse om uvenskaber med ens venner/veninder, samt få gode råd til hvad man skal gøre, når man er blevet uvenner.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget, og at du kan se, at det er en god idé at snakke med dine veninder om, hvordan det får dig til at føle, når de deler hemmeligheder bag din ryg, så i måske kan blive okay igen, og blive tættere end i var før.
Det er nemlig rigtig stærkt, at du tør at sige det højt, når du føler dig uretfærdigt behandlet, og du har allerede taget det første skridt imod at løse din konflikt med dine veninder.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, så er du altid velkommen til at skrive ind til BørneTelefonen igen, eller ringe på 116 111 så sidder der en sød rådgiver klar til at snakke med dig.
Knus og kram fra
BørneTelefonen.