Børns Vilkår er dem, som har BørneTelefonen. Vi gør os umage for at passe på oplysningerne, så du f.eks. kan være anonym, når du kontakter os eller besøger vores hjemmeside. Vi sletter alle oplysninger, når vi ikke skal bruge dem længere. 

Når det er nødvendigt, gemmer Børns Vilkår personoplysninger om børn, voksne og fagpersoner. Personoplysninger er oplysninger, der handler om dig.  

Hvis du ikke vil have, at vi gemmer personoplysninger om dig, så ring eller skriv til os (se kontaktoplysninger nederst). 

Børns Vilkår indsamler kun to cookies for at chatten kan virke, og vi kan få din feedback til os.  

På Bornetelefonen.dk bruger vi kun disse cookies:  

  • En cookie som sørger for, at chatten holdes åben på mobilen, så du holder din plads i køen. Man kan ikke se, at den cookie kommer fra BørneTelefonen. Du er altså stadig helt anonym. 
  • En cookie som sørger for, at du får et spørgeskema om din oplevelse efter at have chattet os. Dét spørgeskema vises, når du er færdig med en samtale med os (telefon, chat eller sms) og forsvinder, når browseren lukkes. 

Børns Vilkår tilbyder rådgivning til børn og unge på BørneTelefonen. Du kan få rådgivning på telefon, sms, chat eller igennem vores Brevkasse og Børn Hjælper Børn-forum.  

Al rådgivning på BørneTelefonen er anonym, medmindre du selv fortæller os oplysninger om dig selv.  

Nogle gange kan vores frivillige rådgivere også finde på at spørge om, du vil give informationer om dig, så vi kan sørge for, at du får mere hjælp. Det er for eksempel, hvis du takker ja til at få hjælp af politiet eller en bisidder. Så kan de finde på at spørge ind til dig, så vi sikrer os, at du får den rigtigt hjælp. 

Du bestemmer selv, hvilke oplysninger, du deler med vores rådgivere. 

Vores frivillige rådgivere sikrer sig altid, at vi har dit samtykke, inden du opgiver din anonymitet. 

Hvilke oplysninger gemmer vi om dig? 

Vi kan nogle gange gemme de personoplysninger, du finder herunder👇 

Oplysninger vi gemmer, hvis du selv fortæller os om det på dig selv på BørneTelefonen via chat/sms eller telefon 
  • Navn, alder, adresse og mobilnummer, oplysninger om familiemæssige, sociale og private ting, som du selv har fortalt os. 
  • Hvilken hjælp, du ønsker af Børns Vilkår 
  • Id-nr. for henvendelse pr. sms/chat 
  • Skema nr. i registreringsskema 
Almindelige personoplysninger om dig, der kontakter BørneTelefonen via Brevkassen 
  • Køn 
  • Alder 
  • Overskrift på og indhold i brev til Brevkassen 
  • Emnekategori for brev til Brevkassen 
  • Mobil nr. og e-mailadresse (valgfrie oplysninger, som du kan vælge at udfylde, hvis du ønsker at få besked pr. sms/e-mail om, at der nu er svar på dit brev) 
  • ID-nummer på det modtagne brev 
Almindelige personoplysninger om dig, der kontakter BørneTelefonen via Børn Hjælper Børn-forummet 
  • Køn 
  • Alder 
  • Evt. mobil nr. og e-mailadresse (valgfrie oplysninger, som du kan udfylde, hvis du ønsker at få besked pr. sms/e-mail om, at der nu er svar på dit brev) 
  • ID-nummer på dit brev 
  • Oplysning om, hvem der skal svare på brevet (en voksen/andre børn) 
  • Overskrift på brevet 
  • Selve beskrivelsen af brevet 
  • Kategori/tema for brevet 
Følsomme personoplysninger

En følsom personoplysning kan være viden om dit helbred, etnisk oprindelse, religion eller seksuelle orientering.  

Det er altid helt op til dig, hvilke følsomme oplysninger, du vil dele med os. 

Oplysninger om strafbare forhold

Børn og unge kan også fortælle os om strafbare forhold. Altså noget ulovligt. Det kan både være noget ulovligt, du selv har gjort, eller noget andre har gjort. 

Nogle gange fortæller de også navne på, hvem der har gjort noget ulovligt. 

Det er altid helt op til dig, hvor meget, du vil dele med os.   

Hvad bruger vi dine personoplysninger til? 

Hvis du har fortalt os noget om dig selv og givet os personoplysninger, bruger vi det til: 

  • At hjælpe, rådgive og bisidde børn og unge, der kontakter BørneTelefonen 
  • At kommunikere til børn/unge, så I får besked, når der er svar på jeres breve 
  • At lave indirekte rådgivning til alle børn på fx hjemmesiden 

Vi kan også bruge oplysningerne i anonymiseret form til: 

  • At fortælle hvad børn og unge kontakter BørneTelefonen omkring. Det vil altid være anonymiseret, så din historie ikke bliver genkendt. Vi fortæller historierne, så politikere og andre voksne forstår, hvordan de kan hjælpe børn og unge i Danmark.  
  • At lave analyser af det, vi hører om på BørneTelefonen. Det betyder, at vi sætter os godt ind i, hvad vi hører, så vi kan hjælpe bedst muligt.  

Det er derfor, vi gemmer vi alle samtaler på skrift. Men vi sletter altid alle personlige oplysninger om dem, der ringer eller skriver til os. Du er derfor stadig anonym. På chat og SMS gemmer vi beskederne, og på telefon gemmer vi samtalen på skrift. Vi optager altså ikke samtalerne, så vi gemmer hverken stemmer eller lyde

Hvorfor må vi gemme dine personoplysninger? 

Hvis du har lyst til at vide mere om, hvorfor vi må gemme oplysninger om dig, kan du tale med dine forældre eller en anden voksen om reglerne, som står her: Udvidet beskrivelse af Børns Vilkårs persondatapolitik. 

Hvor får vi dine personoplysninger fra?

Vi modtager personoplysninger fra: 

  • Direkte fra dig, når du kontakter os 
  • Fra andre der, på vegne af dig, kontakter Børns Vilkår 
  • Andre, der kontakter Børns Vilkår omkring et barn 
  • Fra brugere af vores rådgivning, som oplyser om noget, du er en del af 
Hvem deler vi dine personoplysninger med?

Vi deler kun dine oplysninger med udvalgte kollegaer, hvis der er en god grund til det. Vi har procedurer, så kun medarbejdere, der har brug for det i arbejdet, har adgang til dine oplysninger. Det er så vi kan hjælpe dig bedst muligt.  

Vi kan dele dine personoplysninger med: 

  • Folk som hjælper os med vores arbejde, f.eks. dem der hjælper os med computere og teknik og vores telefon- og chatsystem 
  • Hvis vi bliver bekymrede for noget, du har skrevet eller sagt, og vi ved, hvem du er, så har vi pligt til at fortælle det til den kommune, du bor i. I kommunen er der nogle mennesker, der arbejder for at hjælpe børn 
Vi sletter dine personoplysninger igen 

Alle henvendelser til BørneTelefonen er som udgangspunkt anonyme. Det betyder, at du er helt hemmelig for os, medmindre du selv fortæller os, hvem du er. Vores rådgivere har altså ingen personoplysninger om dig. 

Når du fortæller os noget om dig selv med personoplysninger, bliver det slettet efter samtalen. Vi bruger en scrambler, der datavasker og sletter alle oplysninger om dig. Vi har altså et system, der automatisk fjerner personoplysninger.  

Det gælder dog ikke, hvis du har brug for at få en bisidder, for så er vi nødt til at gemme oplysningerne, så bisidderen kan kontakte dig på telefonen, og ved, hvad du har brug for hjælp til. 

Vi gemmer kun dine personoplysninger, så længe vi har brug for dem, til det vi har samlet dem ind til. 

Når vi indsamler/gemmer personoplysninger om dig, når du fortæller noget til BørneTelefonen, har du forskellige rettigheder. Det betyder, at du bl.a. har ret til 

  • At få slettet oplysninger om dig 
  • At få oplysninger om dig selv rettet, hvis de er forkerte 
  • At få at vide, hvilke oplysninger vi har om dig 
  • At trække dit samtykke tilbage 
Hvad betyder samtykke? 

Samtykke betyder, at du frivilligt giver lov til, at vi må gemme dine personoplysninger. Hvis du ikke længere har lyst til, at vi må gemme dine oplysninger, kan du altid fortryde og få slettet dine oplysninger. 

Hvis du vil trække dit samtykke tilbage, kan du kontakte os på gdpr@bornsvilkar.dk

Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil vide mere om dine rettigheder eller har spørgsmål til noget andet af det, der handler om dine personoplysninger. Du kan kontakte os på gdpr@bornsvilkar.dk. Så svarer vores medarbejder, der ved rigtig meget om at passe på dine personoplysninger så hurtigt som muligt og senest inden for 30 dage.  

vil du klage over hvordan vi gemmer dine oplysninger?

Er du utilfreds med noget, eller vil du klage over, hvordan vi gemmer dine personoplysninger, kan du også kontakte Datatilsynet på www.datatilsynet.dk 

Opdatering af denne privatlivspolitik

Børns Vilkår kigger ofte denne privatlivspolitik igennem, så den er opdateret og følger loven. Så ændrer vi datoen nederst på siden her. Du kan altid finde den gældende privatlivspolitik på vores hjemmeside: BørneTelefonens privatlivspolitik 

Privatlivspolitikken er blevet opdateret d. 20. marts 2024 

Udvidet beskrivelse af Børns Vilkårs persondatapolitik. 

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat