Sådan kan du kontakte BørneTelefonen

din linje til
en voksen der lytter

BørneTelefonen er DIN linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte.

Hver dag, året rundt sidder vores frivillige rådgivere på BørneTelefonen klar til at lytte og rådgive børn og unge i Danmark om deres problemer, store som små.

VI ER BØRNETELEFONEN

børntelefonens typiske
ventetider

BørneTelefonen har aldrig lukket. Du kan ringe eller skrive til os, lige når du vil.

Nogle gange kan der være lidt kø, hvis mange ringer eller skriver på samme tid. Her kan du se, hvornår det er nemmest at komme igennem.

vil du klage over børnetelefonen?

Vi vil gerne høre fra dig, hvis du har haft en oplevelse på BørneTelefonen, som du ikke kunne lide.

du kan få en
bisidder fra børnetelefonen

Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.

Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår

Hvad betyder anonym?

Når du ringer eller skriver til BørneTelefonen, kan vi ikke se, hvem du er.

Du behøver ikke fortælle dit navn, og rådgiverne fortæller heller ikke deres navne.

det kan ikke ses på telefonregningen

Hvis du har ringet eller skrevet til os på 116111, vil det ikke stå på din regning. Det betyder, at dine forældre ikke kan se, at du har talt med BørneTelefonen.

Men husk at slette din opkaldshistorik på telefonen, og slet også vores SMS samtale på din telefon, hvis du ikke vil have, at andre kan se, at du har skrevet med BørneTelefonen.

Du kan også slette din browserhistorik på din computer eller telefon, hvis du har være inde på vores hjemmeside. Det gør du sådan her:

På PC / Google Chrome eller Edge:

Klik på de 3 prikker oppe i højre hjørne af browseren (fx Google Chrome) og vælg Historik. Klik på “Ryd browserdata” og vælg tidsrum – og klik så på “Ryd data”.

På Mac og iphone / Safari:

Klik på bog-ikonet nederst. Klik på uret-ikonet øverst. Tryk på “Ryd” nederst. Vælg tidsrum. Tryk “Ryd historik”.

rådgiverne har tavshedspligt

Det betyder, at de ikke må fortælle det, du fortæller dem, til nogen udenfor BørneTelefonen.

rådgiverne har underretningspligt

Det betyder, at hvis du fortæller noget, som gør rådgiverne bekymrede (f.eks. hvis du er udsat for vold, har selvmordstanker, eller hvis dine forældre ikke kan passe godt nok på dig, fordi de drikker for meget), så SKAL de sige det videre.

Alle voksne i Danmark har nemlig pligt til at hjælpe børn, der bliver udsat for svigt eller er i fare.

De kan selvfølgelig kun sige det videre, hvis de ved, hvem du er. Du bestemmer selv, om du er klar til at fortælle, hvem du er.

du kan vælge at opgive din anonymitet

BørneTelefonen hjælper rigtig mange børn og unge, der ikke har det godt derhjemme. Det kan kræve, at man “opgiver sin anonymitet”, hvis vi skal sørge for, at der kommer hjælp.

Det betyder, at du kan vælge at fortælle, hvem du er. På den måde kan vi fortælle til kommunen, at du har brug for hjælp (det kaldes en underretning). Så skal kommunen nemlig hjælpe dig.

Hvis du skal tale med kommunen, kan du få en bisidder fra BørneTelefonen med. Bisidderen får de voksne til at lytte til dig, og hjælper dig hvis der er noget, du ikke forstår.

hvem er
de frivillige?

De frivillige rådgivere er voksne over 21 år.

De arbejder med børn og unge – eller er i gang med en uddannelse, der handler om børn og unge.

De får også en særlig uddannelse hos BørneTelefonen, så de bliver rigtig gode til at lytte og stille spørgsmål.

Sender du et brev til Børn Hjælper Børn kan det også besvares af vores juniorrådgivere. Det er frivillige børn og unge mellem 12 og 17 år.

send en hilsen til de frivillige

Åben konvolut med et brev i med teksten "kære frivillige"
  • Her kan du sende en hilsen til de frivillige rådgivere, der hver dag hjælper på BørneTelefonen. Du kan også komme med idéer, ris og ros.
  • Må vi fx sætte din hilsen på en flyer eller på vores hjemmeside, når vi søger efter nye frivillige til BørneTelefonen?

hvad gør vi med
dine oplysninger?

Vi gemmer ikke personlige oplysninger i rådgivningen om dig, som du ikke har givet os lov til.

I rådgivningen kan vi IKKE se eller koble vores samtale til din e-mail eller IP-adresse – de er beskyttet og krypteret.

Vi tæller alle breve og samtaler for at se, hvor mange børn der får hjælp af BørneTelefonen.

Vi vil gerne øve os i at blive bedre, og derfor gemmer vi en anonym version af samtalerne i tolv måneder. Herefter bliver de slettet.

Børns Vilkår har en persondatapolitik, der også gælder for BørneTelefonen.

Ring

Ring til bisidningen på nummer 35 55 55 56.

SMS

Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.

Ring

Ring til BørneTelefonen på nummer 116111.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat