Jeg er ked af det, men ved ikke hvorfor

Hej BørneTelefonen

Jeg føler mig nogle gange ensom og ked af det, problemet er bare at jeg ikke ved hvorfor. Jeg har mange venner i skolen som jeg tit er sammen med, og har det mega sjovt sammen med. Men nogle gange er jeg bare virkelig ked af det, og føler mig ensom.

Jeg håber at i kan hjælpe mig
Hilsen 12år pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det kan jeg virkelig godt forstå, er nogle svære følelser at gå rundt med.

På BørneTelefonen taler jeg med rigtig mange børn og unge, som føler sig alene eller ensomme. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at man ikke er den eneste der oplever det.

Ensomhed er en følelse, som vi alle sammen har nogle gange. Og de fleste mennesker oplever det gennem livet på forskellige tidspunkter.

Ensomhedsfølelsen kan fx opstå når man er alene. Men man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom. På den måde hænger ensomhedsfølelsen ikke altid sammen med, hvor mange venner man har. Kan du følge mig?

Og det er ofte svært at sætte en præcis årsag på, hvorfor man bliver ramt af ensomhedsfølelsen. Ligesom det kan være svært at mærke om, det er en følelse man skal reagere på. En god huskeregel er, at hvis ensomheden begynder at fylde meget i hverdagen, er det vigtigt, at man søger hjælp til at ændre det – præcis som du gør nu.

Måske er det en følelse, som du får, når du er bestemte steder fx skolen? Det kan også være, det har noget at gøre med corona og nedlukning?

Jeg spørger, fordi det kan være rart at tænke på, om der er andre steder eller i andre situationer, hvor du ikke føler dig ligeså ensom. Måske når du er henne i skolen og er sammen med en ven eller en fra din familie? Eller når du har en god samtale med en nær ven/veninde?

Jeg vil rigtig gerne give dig nogen ideer til, hvordan du kan komme ud af følelsen af at være alene. Jeg håber, at du kan bruge dem.

Tag initiativ. Det kan være rigtig godt at prøve nogle forskellige ting af for at komme ud af ensomheden. Du kan måske starte med at lave ting sammen med en god ven. På den måde viser man dem tæt på, at man gerne vil have dybere venskaber. Måske du kan høre en eller flere fra klassen, om de vil lave noget sammen i weekenden?

Her i Coronatiden findes der også andre måder, at være sammen på, fx online gennem videochat? Hvad mon der giver mening for dig?

Tal med en voksen. Hos BørneTelefonen ved vi, at det kan være en stor hjælp at tale om ensomheden. Har du en forælder, bedsteforælder eller lærer du kan tale med?

Du kan måske starte med at sige: “Jeg ved faktisk ikke, hvorfor det er sådan. Men nogle gange føler jeg mig ret alene. Hvorfor tror du, jeg får det sådan?”

Du kan læse mere om ensomhed på BørneTelefonens hjemmeside her: ensom, alene og udenfor. Vi har også lavet en temaside med råd og ideer til at komme igennem (Corona)ensomhed. Læs mere her: Corona.

Jeg håber meget, du kan bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111, hvis du har brug for flere råd eller blot en at snakke med. Vi vil altid gerne hjælpe.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.