Føler du dig ensom eller udenfor fællesskabet?

Følelsen af ensomhed hænger ikke nødvendigvis sammen med, hvor mange venner du har. Du kan godt have mange venner og samtidig føle dig ensom, og du kan også godt være alene uden at føle dig ensom. Det er en ubehagelig følelse, som vi alle vil komme til at opleve, men hvis det fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Hjælp! Dilemma: Jeg er ensom ...

I skolen virker jeg glad og tilpas, men det er ikke sådan, jeg har det indeni. Indeni er jeg helt tom. Jeg har det virkelig dårligt og føler mig udenfor hele tiden. Hjælp! Hvad skal jeg gøre?

Test din viden: Facts & myter om ensomhed

Sådan oplever andre børn følelsen af ensomhed

Gode råd om Ensomhed

Start til en aktivitet

Prøv at find et sted, hvor du kan møde andre mennesker. Hvis du ikke allerede går til en fritidsinteresse, så kan du måske begynde til en. Det kan være en sportsaktivitet, men det kan også være noget kreativt. Vidste du f.eks. at du kan gå til maling, fotografering, dyrepasning, E-sport og madlavning?

Du kan også begynde at komme i en fritidsklub eller ungdomsskole, hvis du ikke allerede gør det. Her kommer der mange børn og unge, og ofte laver klubberne aktiviteter, som man kan melde sig til.

En tredje mulighed kunne være at kigge efter et fritidsjob, hvis du er gammel nok til det. Her møder du måske kollegaer på din egen alder, som du ikke kendte i forvejen, og du bliver en del af fællesskabet på det sted.

Tag initiativ til en samtale

Prøv at tage initiativ til at tale med nogen, så du virker åben og imødekommende. Det kan både være til en, du allerede kender, eller en, som du ikke har talt med før. Du kan for eksempel prøve at sætte dig ved siden af en ny i skolen eller i frikvarteret.

Det er ofte en god idé at starte en samtale ved at spørge andre om noget, fordi spørgsmål virker høflige, og de fleste kan godt lide at fortælle om, hvad de kan lide.

Som eksempel kunne du spørge:

  • ”Hvad kan du lide at lave, når du har fri?”
  • ”Hvad kan få dig til at grine?”
  • ”Hvad laver du, hvis du gerne vil slappe af?”

Du kan finde på dine egne spørgsmål, som du kan have klar, næste gang, du har mulighed for at tale med nogen. Øv dig på nogle spørgsmå, mens du er alene, så de virker naturlige for dig at stille, når du står foran andre. Du kan også få og give råd til small-talk på siden her.

Sæt ord på dine følelser

Prøv at fortæl nogen om, hvordan du føler. Det kan være, at andre omkring dig ikke er klar over, hvordan du har det indeni, hvis du er slem til at skjule det.

Som eksempel kunne du sige:

”Nogen gange savner jeg at have en at være sammen med eller tale med. Det er ikke nogen rar følelse, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, når jeg får det sådan.”

Hvis du fortæller det til en af dine klassekammerater, kan det være, at vedkommende fortæller dig, at du ikke er alene om den følelse, og det kan være rart at blive mindet om engang i mellem. Hvis du siger det til en lærer eller pædagog, så kan det være, at de kender til andre børn omkring dig, som de tror, du vil svinge godt med. Nogle gange kan de voksne se nogle muligheder, som du ikke selv har tænkt på.

Hvis det er svært for dig at sige ansigt-til-ansigt kan du også bruge vores guide til at skrive et brev her.

Acceptér følelsen

Alle mennesker kan føle sig ensomme engang imellem, og det er helt okay. Ligesom vi alle kan være glade, sure og bange, så kan vi også alle føle os ensomme.

Følelsen af ensomhed kan komme, når der sker store forandringer i ens liv som for eksempel hvis man skal skifte skole, hvis ens forældre skal skilles eller hvis der kommer sygdom i familien. I de situationer har vi ekstra brug for støtte og omsorg, og hvis man ikke får det, kan det føles rigtig tomt.

Ensomhed kan dog også vokse langsomt uden at der sker noget specielt, hvis du generelt ikke føler du har de forhold til venner og familie, som du har brug for.

Selvom følelsen er ubehagelig, så er det en følelse, som kan gå over igen. Der er ikke noget galt med dig – tværtimod er det almindeligt at føle sig ensom og alene. Men husk på: Hvis det har stået på længe, så skal du opsøge hjælp!

Få det ud af kroppen

Hvis tankerne og følelserne om ensomhed tager overhånd, kan du prøve at lede din opmærksomhed hen på noget andet.

Prøv at gør noget kreativt som for eksempel at skrive, tegne og bage, eller prøv at brug din krop fysisk. Dans, løb, cykl, spil bold og så videre. Det kan også være noget lidt mere roligt som for eksempel at læse en bog, gå en tur, sætte en film på eller andet.  Det kan gøre følelsen lidt nemmere at holde ud.

Du kan for eksempel teste din viden om forskellige emner på siden her.

For nogen kan det også hjælpe at skrive alle de negative tanker ned i en slags notesbog eller dagbog.  Du kan få hjælp til at sætte ord på det hele ved at bruge siden her.

Svært at sige højt? byg et brev

Få hjælp til at bygge et brev trin for trin, hvis du har svært ved sige dine følelser højt.

Har du brug for flere råd til ensomhed?

Læs om flere råd til det at føle sig alene, ensom, udenfor eller uønsket.

Ensomhed Et tomt køleskab

Når du føler dig ensom, fortæller følelsen dig om noget, du har brug for – ligesom sult fortæller dig, at du har brug for mad fra køleskabet.

Hvis du ikke føler, at der er nogen mennesker, du kan få kontakt til, når du er ensom, så føles det lidt ligesom at være sulten og kigge ind i et tomt køleskab.

Få og giv råd: Small-talk

At starte en samtale eller hyggesnakke uden et emne kan være svært, men det er heldigvis noget, der kan trænes.

Med small talk viser du andre, at du gerne vil i kontakt med dem. Det kan være starten på en god samtale, og måske kan det med tiden skabe nye venskaber.

Chat
Chat