Brev
Mistede får samt føler mig alene.
Ja for et på måneder siden mistede jeg min far og er kommet over det så godt som man kan. Men føler jeg er alene inden i har min mor og familie men mangler også bare en jeg kan g0 til (kæreste) men sådan som jeg er syntes jeg at det er svært og mangler bare hjælp eller rådgivning, Dreng 17
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tusind tak for dit fine brev, hvor du så fint beskriver, hvordan du har det. Det må have krævet meget mod af dig at skrive til BørneTelefonen og fortælle os om, hvad du føler.
Det gør mig virkelig ondt at høre, at du har mistet din far. Du skriver, at du er kommet over det så godt som man kan, men at du føler dig alene. Du fortæller også, at du har din mor og din familie og godt kunne tænke dig én at gå til, når du har det svært.
Kære du, du skal vide, at man nok aldrig helt ‘kommer over det’, når man har mistet nogen man holder af. Når der er gået noget tid, kan man ofte lære at leve med det og komme videre med sit eget liv. Det lyder næsten som om det er det, du allerede er godt i gang med?
Hvor er det dejligt, at du har din mor og din familie. Jeg tænker, at de også er kede af det og tænker på, at der er en, de holdt af, som ikke er her mere. Måske er de ind i mellem nødt til at at være kede af det og hjælpe sig selv , så de ikke kan give dig det, som du har brug – når du har brug for det.
Jeg tænker, at det kunne være en hjælp for dig at tale med nogen, som præcis ved hvad det vil sige at miste en, man har kær. Derfor vil jeg foreslå dig at kontakte Skyggebørn, som er for dig, som har mistet én, der står dig nær. Ofte er det far eller mor der er død – pludseligt eller efter længere tids sygdom. Samtalegrupperne foregår i landets største byer og alle kan deltage. Når du er under 18 år, skal din mor være med til at tilmelde dig.
Du skriver, at du gerne vil have nogen at gå til (måske en kæreste?), når du har det svært og mangler gode råd. Et rigtig godt sted at starte kunne være Ventilen, som er et trygt fælleskab, hvor du kan møde andre unge, der har det ligesom dig. Find et mødested tæt på dig og læs mere om de forskellige tilbud, som du kan blive en del af.
Kære dreng, hvor er det stærkt, at du fandt mod til at skrive til BørneTelefonen. Du skal vide, at der er hjælp at få når man står i den situation som du gør lige nu. Det er helt naturligt at sørge, og ingen kan vide hvor lang tid det vil tage, det er helt individuelt.
Jeg håber, du vil give mine forslag en chance. Måske kan det også være en hjælp til, at din familie kan få talt om hvad der er sket, så I bedre kan få noget, der ligner en almindelig hverdag, tilbage. For det bliver selvfølgelig aldrig helt det samme uden din far. Sorgen kommer man ikke helt over, men man kan lære at leve med den.
Jeg ønsker dig alt det bedste. Du er altid velkommen til at ringe ind til os på 116 111. Vi sidder klar til at lytte. Eller skriv til os.
Kærligst BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?