Bedste ven død

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12-årige

Sikke en mavepuster… Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, chokeret og trist. Det er der ikke noget at sige til. Det er ikke rart at miste en man holder af, men det er slet ikke rart at opleve når nogen på den måde gør ende på livet og så, så pludseligt.

Har du nogen omkring dig, som i de her dage, giver dig en ekstra krammer, spørg ind til dig og lytter til dig, når du har brug for at dele alle de tanker, som jeg kunne forestille mig, at man sidder tilbage med efter en sådan hændelse. Døden er en svær størrelse og særligt selvmord kan give anledning til en masse uforløste spørgsmål. De spørgsmål er rigtig vigtige at få stillet. Det er her vigtigt for mig at sige, at der ikke findes rigtige og forkerte spørgsmål.

Har I snakket om det på skolen – måske I har haft mulighed for også at snakke med en psykolog? I hvert fald er det godt at arbejde med den sorg, som man som pårørende oplever at have efter et sådan tab.

Derfor er mit råd til dig at sørge for at tænke højt. Fortæl dem omkring dig; dine forældre, et andet familiemedlem, en lærer – en voksen du føler dig tryg ved og stoler på, hvordan du har det og hvad du tænker.

Måske du kunne have lyst til at snakke med nogen, som er vant til at snakke med børn og unge, som har mistet. Er du okay? er et sted man kan kontakte, hvis man har oplevet at miste en ven, en søskende eller en forældre – en man havde nær. Her er det også muligt at blive tilknyttet en sorggruppe. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rart at snakke med nogen, som kender til, hvad det vil sige at ens mor, far, søskende eller bedste ven ikke længere er her.

Du overvejer, om din egen død vil bringe dig tættere på din ven. Det er ikke underligt, at du bliver ramt af denne tanke. Men jeg er ret sikker på, at din ven både forventer og ønsker, at du vil leve videre og få det allerbedste ud af livet. Hvorfor skulle din ven ønske sig andet, end at du får et langt og godt liv? Du er jo ‘den bedste ven nogensinde’, som han skrev.

Jeg håber, du kan bruge mit svar! Du må endelig ikke tøve med at ringe ind til os på BørneTelefonen. Vi vil også meget gerne lytte og hjælpe dig på bedste vis. Så hvis du føler, at du har mere på hjerte, har brug for anden eller mere rådgivning og samtale – så skal du vide, at du altid kan ringe til os på 116111. Også om natten. Du skal også være velkommen til at skrive igen!

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.