Venner bliver skilt

Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.

Jeg har en bedste ven, vi har været venner siden vi var meget små. Men nu er min bedste ven blevet optaget af en anden ven som jeg er også venner med. Nu leger mine venner sammen uden at jeg leger med. Det er som om at de altid glemmer mig når jeg er sammen med dem. Selvom at jeg snakker med dem om at jeg bliver efterladt uden for, siger de at de ville gøre noget ved det, men det gøre de aldrig. Derfor er jeg meget ked af det.
– L

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L

Det er godt, at du nu har skrevet til BørneTelefonen, for det er bestemt ikke rart at blive overset af sine venner.

Jeg tror, at både din ven, som du har haft siden du var lille, rigtig gerne vil være mere sammen med dig. Det tror jeg også, at den anden vil gerne vil.

Men det kan godt være, at det er sådan, at din ven fra da du var lille og din anden ven, gerne vil lære hinanden lidt bedre at kende, og derfor kommer til at glemme dig, når de leger.

Hvis det er sådan, at de to gerne vil bruge noget tid på at lære hinanden bedre at kende, kan det godt ske, at de ikke lige får tænkt på, at det kan være rigtig træls for dig, at de er så meget sammen, og slet ikke ser dig ligesom de plejer.

I vil sikkert gerne lege sammen alle tre, men det kan godt være lidt svært ind i mellem. Måske er der en voksen, som kender jer alle tre og som I måske kan snakke med sammen ?

Du har det rigtig træls og oplever, at de andre overser dig. Jeg tror gerne, at dine venner vil, at I alle har det godt sammen, men måske har I brug for noget hjælp fra en voksen.

Mon I har en lærer, som du kan prøve at snakke med i første omgang ? så kan den lærer måske snakke med jer alle tre og hjælpe jer alle tre med at finde nogle gode måder at lege sammen på.

Måske er der også andre børn på skolen, som gerne vil være med i jeres leg. Når jeg foreslår, at du tænker på det, er det fordi jeg ved, at det nogle gange kan være godt, at børn får lidt hjælp til at finde nye legekammerater.

Når man har flere legekammerater, er det altid nemmere at finde nogen at lege med.

Nu har du været så sej, at du har skrevet til BørneTelefonen, og det er virkelig flot klaret. Derfor tror jeg også, at du kan være den, der snakker med jeres lærer. Måske kan du sige til læreren, at du har brug for en snak om, hvordan I tre venner får lavet nogle gode aftaler om, hvordan I kan lege sammen.

Hvis du syntes, at det er for svært, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Det kan du gøre på nummeret: 116111. Så kan vi snakke om andre måder at komme videre på. Jeg håber, at du snart får snakket med jeres lærer.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.