Brev
Venner bliver skilt
Et navn er fjernet af BørneTelefonen for at give mere anonymitet.
Jeg har en bedste ven, vi har været venner siden vi var meget små. Men nu er min bedste ven blevet optaget af en anden ven som jeg er også venner med. Nu leger mine venner sammen uden at jeg leger med. Det er som om at de altid glemmer mig når jeg er sammen med dem. Selvom at jeg snakker med dem om at jeg bliver efterladt uden for, siger de at de ville gøre noget ved det, men det gøre de aldrig. Derfor er jeg meget ked af det.
– L
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Det er godt, at du nu har skrevet til BørneTelefonen, for det er bestemt ikke rart at blive overset af sine venner.
Jeg tror, at både din ven, som du har haft siden du var lille, rigtig gerne vil være mere sammen med dig. Det tror jeg også, at den anden vil gerne vil.
Men det kan godt være, at det er sådan, at din ven fra da du var lille og din anden ven, gerne vil lære hinanden lidt bedre at kende, og derfor kommer til at glemme dig, når de leger.
Hvis det er sådan, at de to gerne vil bruge noget tid på at lære hinanden bedre at kende, kan det godt ske, at de ikke lige får tænkt på, at det kan være rigtig træls for dig, at de er så meget sammen, og slet ikke ser dig ligesom de plejer.
I vil sikkert gerne lege sammen alle tre, men det kan godt være lidt svært ind i mellem. Måske er der en voksen, som kender jer alle tre og som I måske kan snakke med sammen ?
Du har det rigtig træls og oplever, at de andre overser dig. Jeg tror gerne, at dine venner vil, at I alle har det godt sammen, men måske har I brug for noget hjælp fra en voksen.
Mon I har en lærer, som du kan prøve at snakke med i første omgang ? så kan den lærer måske snakke med jer alle tre og hjælpe jer alle tre med at finde nogle gode måder at lege sammen på.
Måske er der også andre børn på skolen, som gerne vil være med i jeres leg. Når jeg foreslår, at du tænker på det, er det fordi jeg ved, at det nogle gange kan være godt, at børn får lidt hjælp til at finde nye legekammerater.
Når man har flere legekammerater, er det altid nemmere at finde nogen at lege med.
Nu har du været så sej, at du har skrevet til BørneTelefonen, og det er virkelig flot klaret. Derfor tror jeg også, at du kan være den, der snakker med jeres lærer. Måske kan du sige til læreren, at du har brug for en snak om, hvordan I tre venner får lavet nogle gode aftaler om, hvordan I kan lege sammen.
Hvis du syntes, at det er for svært, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Det kan du gøre på nummeret: 116111. Så kan vi snakke om andre måder at komme videre på. Jeg håber, at du snart får snakket med jeres lærer.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen