Sorg💔 bange

Hej. Jeg er en pige på 11 år, i november 2019 mistede jeg min mormor til kræft..
Og i juni 2021 mistede jeg min morfar til noget demens og noget andet.
Jeg savner dem vildt meget!!
De betød alt. Jeg tænker på dem hver dag. Efter det er jeg bare vildt bange for at miste andre fra min familie, især mine forældre og 2 søskende og min hund! Det er især min mor fordi hun er 47 og har lit af hud kræft osv. men hver gang de skal nået og måske kommer lidt senere hjem end de havde sagt blir jeg vildt bange for at der er sket dem nået! Og også når jeg skal sove hvis nu der skete noget i løbet af natten. Det er virkelig hårdt at jeg er bange hver dag og hver gang jeg skal sove.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år.

Tak for dit brev, hvor er det godt du skriver og fortæller om dine bekymringer. Jeg kan godt forstå, at du savner din mormor og morfar. Det er ikke rart at miste nogen man holder af. Det kan være hårdt og svært at forstå. Du oplever at være i sorg over at have mistet og at være bange for at miste andre. Som du selv skriver, er det ikke rart at gå og være bange. Det bruger man meget energi på.

Har du haft snakket med dine forældre eller andre du føler dig trygge ved omkring dine bekymringer? Jeg tænker, at det vil være godt at få sat ord på. Det er godt at få sagt højt, så andre bliver klar over, at du indimellem bliver bange for at der sker dem noget. Hvis ikke dine forældre er klar over dine bekymringer, er det svært for dem at hjælpe dig med at håndtere disse. Du kunne måske fortælle dine forældre, at du kan opleve at blive bange, når de kommer senere hjem end de har sagt. Du kunne evt. forslå, om ikke de kunne sende en besked, når de bliver forsinket. Hvis du synes, det er svært at fortælle, så kan man skrive et brev. Det kan nogle gange være lettere at skrive sine tanker ned. Du kan give brevet til dine forældre eller en anden du føler dig tryg ved. Du kan få hjælp til, at skrive et brev her.

Derudover vil jeg forslå dig, at du besøger vores hjemmeside. Her har vi samlet information om, hvordan man bliver bedre til at håndtere det at være bange og utryg. Du kan blandt andet læse andres børns fortællinger. Du er nemlig ikke alene om at være bange. Det kan være en hjælp, at vide at andre kan have det på samme måde. På vores hjemmeside er det også muligt at blive klogere på håndtering af sorg der kan opstå, når man mister eller er pårørende til en syg.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Forhåbentlig har det givet dig lidt mod på at tale højt med en, du føler dig tryg ved, om dine bekymringer. Du skal vide, hvis du får brug for flere råd eller anden vejledning, at du altid er velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.