Falske venner?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år

Hvor er det godt, du skriver til os, med de tanker du går og tumler med. Det kan være rigtig rart, at få vendt en træls situation med nogen, der ikke er en del af fællesskabet i forvejen. Det har jeg før oplevet børn og unge, der synes er rigtig rart.

Jeg læser at du har to tætte venner, R og L, som i en længere periode er begyndt at være trælse mod dig, når I er sammen? De holder dig udenfor, og inviterer dig ikke med i gruppearbejde. De har bedt jeres lærer om at være i gruppe i madkundskab uden dig, og nu overvejer du, om de er din energi værd?

Du har krydset “sorg” af i kategori. Mon jeg tager helt fejl, når jeg gætter på, at din sorg delvis skyldes et venskab, der falder fra hinanden, men samtidig også en slags sorg/tvivl, om det er dig eller dem, der ikke er energien værd? Det kan være jeg tager helt fejl – men jeg har før talt med børn og unge som fortæller, at de ikke ved om det er dem eller deres (tidligere) venner, der er helt galt på den.

På mange måder tænker jeg, at venskaber er ligesom kæresteforhold. Nogle gange vokser man fra hinanden. Nogle gange vil man gerne kæmpe for at blive ved med at være venner, men hvis man er alene om at ønske det, så er det måske ikke energien værd. Så er det måske bedre at bruge den energi på at finde nye venner, som gerne vil være og arbejde sammen.

Det er ikke i orden, at de siger “gå” til dig, og smider dig ud af gruppen. Man kan sagtens arbejde sammen i en gruppe, selvom man ikke er bedste venner. Men det lyder også som om, at du måske kan finde andre og bedre venner end dem? Hvad tænker du selv om det?

Jeg kan godt forstå, hvis det også kan føles lidt uoverskueligt, det hele. Det lyder jo faktisk som om, at du gør en helt masse for at det skal blive bedre mellem jer. Men der er ligesom ikke rigtig noget, der virker. Derfor får jeg også lyst til at spørge dig om du har overvejet at bede om hjælp fra nogle voksne?

Måske du kunne snakke med din lærer, eller måske har du en mor eller far, du kan snakke med, om det du oplever med vennerne?

Måske du ikke har tænkt på det sådan, men jeg synes faktisk det lyder som mobning. Det er nemlig slet ikke i orden, at de holder dig udenfor. Når man ikke føler sig velkommen i et fællesskab, kan man komme til at tvivle på sig selv. Derfor er det også vigtigt, at det bliver ændret, så du kan føle dig velkommen og som en del af fællesskabet igen.

Det er sådan, at det er din lærers ansvar, at du har det godt ovre i skolen. Det betyder, at din lærer skal hjælpe dig, hvis du fortælle hvordan du har det. Dine forældre skal også lytte til dig og passe på dig. Derfor kan de måske også hjælpe, hvis du rækker ud til dem. Måske de også selv har oplevet noget lignende, da de var børn. Hvad tænker du mon om det?

Jeg tænker også, om du har været inde i Brevkassen og læse breve fra andre børn om venskaber. Jeg tænker særligt på dette brev.

Når jeg læser dit brev, ser jeg en pige som er stærk og ved, at hun er mere værd, end venner der ikke gider være sammen mere.

Du har vist din styrke og dit mod ved at skrive herind. Du skal bruge den styrke og det mod til at tale med en voksen, der kan hjælpe dig og sørge for, at du igen føler dig velkommen.

Knus fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.