Min far er alvorligt syg

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 12 årige pige,

Tak, for dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og tænker meget på din far. Det er rigtig godt, at du har skrevet her. Det er nemlig meget vigtigt, at du får talt om dine følelser og tanker.

Det er også vigtigt, at dem omkring dig ved hvordan du har det, så de kan passe på dig.

Det er rigtig godt, at du taler med din far når du er ked af det. Og det er også rigtigt, når han siger, at du skal leve dit liv normalt. Eller så normalt, du nu kan, når din far er syg. Det er jo en stor forandring for jer i familien, som man kan mærke i sine følelser.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil gøre så meget for din far som muligt. Men det er også vigtigt, at din hverdag alligevel er så almindelig som muligt.

Når tingene er genkendelige, altså som de plejer, kan det være lettere at håndtere det svære. I dit tilfælde din fars sygdom.

Du skriver, at du ikke har sagt noget til dine veninder. Og jeg kan godt forstå dig, at du gerne vil have det som et frirum – hvor det virker normalt. Men jeg tror nu alligevel, at det kan være rart for dig, at fortælle én eller et par af dine veninder, at din far er syg. Du kan også fortælle det til din trænere, så de ved, at det ikke er helt som det plejer at være. Det kan være en støtte for dig, uden at det forstyrrer dig i at have de sjovt til træning.

Så kan du også tale med dem, hvis du en dag bliver ked af det. Hvilket er helt normalt og helt ok. Man har brug for steder, hvor man har det sjovt, og nogen gange kan man mærke at man bliver ked af det. Det kan godt svinge på den måde, når man er bekymret for sin far.

Det kan også være, at du og dine forældre skal tale med din lærer om det.

Måske kan din lærer hjælpe dig med at fortælle det til dine klassekammerater, så de ved, at du har ekstra meget at tænke på.

Men det er også vigtigt, at de behandler dig, som de plejer. Så det ikke skal blive mærkeligt for dig. Men det kan være godt, at dine venner ved, hvordan du har det og hvad du tænker på.

Som skrevet, tror jeg på, at det er vigtigt at turde tale med dem omkring dig. Både børn og voksne om, hvad du oplever og hvordan du har det.

Der findes noget der hedder sorglinjen. Dem kan du ringe til på  70 20 99 03, der er åbent fra 17 – 21 hver dag. De har også en hjemmeside: Børn, unge og sorg der kan du se deres muligheder.

Du kan også kigge på Når mor eller far bliver syg

Her kan du se videoer og læse om de følelser man kan få. Det er videoer med børn, som også har haft en mor eller far, der var syg.

Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for en voksen at tale med.

Jeg håber, at du kan søge trøst hos din familie, nogle venner og voksne omkring dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.