Hvad skal jeg gøre med mit luv?

Jeg finder ingen god grund til at gøre noget mere. Mine venner og min kæreste ignorer mig og jeg sidder fast i en cyklus hvor der ikke er glæde i mit liv

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev.

Jeg tror, at rigtigt mange mennesker har prøvet at have følelsen af at være i en cyklus, hvor der ikke er glæde i livet. Følelsen kan komme, fordi man har mistet en. Eller fordi der er sket noget i ens liv, der er svært at håndtere. Nogle gange kommer følelsen uden man ved hvorfor. Kender du det?

Den cyklus kan være svær at bryde helt selv.

Derfor tror jeg også, at det er vigtigt, at du får talt med nogen om det, så du kan få hjælp til at få livsglæden tilbage – og følelsen af at have en grund til at gøre noget. Alle mennesker har brug for at have glæde i livet.

Måske kan du få en snak med din mor eller far om, hvordan du føler indeni, og om at dine venner og kæreste ignorerer dig. Har du mon prøvet at fortælle det til dem?

Det kan også være, at det er bedre for dig at tale med en anden end mor og far om det f.eks. din lærer eller læge. Hvem føler du dig allermest mest tryg ved, hvis du mærker efter i dig selv?

Du kan måske også selv prøve at gøre nogle ting, som før har gjort dig glad eller noget som du ikke har prøvet før. Måske er det glad musik, danse vildt, hoppe, grine af stand-up, finde nye interesser og måske også nye venner. Man kan også kigge på sig selv og lade som om, at du er din egen bedste ven eller måske en sjov/glad person fra en film, en ynglingkomiker eller standup’er… Hvad ville din bedste ven eller sjove person, så sige eller foreslå dig at gøre?

Hvis du har lyst til at tale med BørneTelefonen om det, kan du ringe på 116 111 eller logge på Chatten. Vi vil altid gerne tale med dig, og vi er her for at hjælpe.

Jeg håber i hvert fald, at du vil tænke over at tale med en god voksen, så du kan få hjælp til at få glæden i dit liv tilbage. Det kræver utroligt meget mod at fortælle, hvordan man har det indeni, men de fleste føler også en stor lettelse bagefter. Måske vil det også være en lettelse for dig?

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.