Min far drikker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Tak for dit brev, og tak for din ærlighed. Det er imponerende, hvordan du, både i dine beskrivelser af din fars alkoholproblem i brevet, men også i den situation du selv kalder “konfrontations-anfald”, tør stå ved problemet. Du gør det eneste rigtige – skaber åbenhed om et problem, som er hele familiens problem. Det er ikke noget din far kan have, eller ordne, for sig selv!

Du er i stand til at se tingene i øjnene, som de er. Det er en stærk evne at have. Du har også vist, i flere år, at du ikke vil have drikkeriet som en hemmelighed, sammen med far, ved gentagne gange at fortælle din mor, når det sker.

Din sidste fælles konfrontation, siger med al mulig tydelighed , at du vil have, der skal ske en forandring – Med professionel hjælp udefra.

Du beskriver din fars undskyldninger for ikke at have lyst til at gå i behandling, fordi han gerne vil have sin familie til at hjælpe sig.

Sagen er den, at I ikke kan hjælpe med selve misbrugs-problematikken. Det har stået på i mange år, uden at ændre sig. Al erfaring viser, at når der er en misbruger i en familie, så påvirker det hele familien. Resten af familien begynder at ændre adfærd ud fra misbrugerens adfærd.

Det sker lige så stille og man kan ofte være uvidende om, hvordan man næsten “indretter” sig på følgerne af misbrug i familien. Det betyder, at man kan komme til at “hjælpe” misbrugeren med at fortsætte sin livsstil med stoffer. Virkningen af dette er at hele familien får det dårligere.Det kan fx være for at undgå konflikter, eller fordi man er bange for at såre nogen. Det skal være professionelle, der hjælper i forhold til selve misbruget.

Du har handlet mange gange, ved at sætte ord på det de sker, for at I igen kan få det godt allesammen i familien. Du kan være meget stolt af dig selv:)

Du slutter brevet med at bede om direkte hjælp til næste skridt:

Din far er nødt til allerførst at gå til egen læge og dér fortælle om sit problem. Den handling vil skabe mulighed for en  stærkere erkendelse hos din far af, at der er et problem. En nødvendige start på en forandring.

Her viser erfaringen at det er en god idé at have én med.  Hvis din mor går med kan hun støtte din far i, at få fortalt det, der er på færde hjemme hos jer. Du har allerede støttet din far meget ved at “råbe op” om, at her er noget helt galt! Jeg tror, du fremover støtter ham, ved bare at være den du er. Det er det, I kan som familie – støtte hinanden.

Lægen vil herfra skulle hjælpe din far videre i behandlingssystemet.

Mht. din far og det med sproget? Jeg tror, din far kan få lov at udtrykke sig på eget modersmål. De fleste kan engelsk i dag.

Du kan læse på www.bornetelefonen.dk  – Misbrugsportalen.dk. hvis du vil vide mere om misbrug.

Du kan også tale med https://tuba.dk/om-tuba/ og se på hjemmesiden sammen med din mor eller andre i familien.

TUBA tilbyder hjælp, rådgivning og terapi til unge mellem 14 og 35 år, der er vokset op i hjem med alkohol- eller stofmisbrug. Hjælpen er gratis, og alle ansatte og frivillige har tavshedspligt.

TUBA har afdelinger landet over, der blandt andet tilbyder individuel terapi og gruppeterapi samt mange aftenarrangementer med undervisning og andet.

Din mor kan kontakte ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og tale med os om de muligheder, der for eksempel findes i kommunen for at få hjælp til familien.

Jeg håber, din far og mor finder ud af at komme afsted sammen og søge hjælp til denne vanskelige situation. Jeg tror, det kan give en god mulighed for, at du og din familie får det godt og trygt sammen.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol