Alkohol

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12,5 år.

Tusind tak for dit fine og meget velformulerende brev. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Når jeg læser dit brev, får jeg et klart indtryk af, at du er en meget betænksom, omsorgsfuld og eftertænksom pige. Du går meget op i, at folk du holder af, har det godt, og du bekymrer dig for dem, når du kan se, at deres livsstil er usund.

Det er nogle gode egenskaber, som jeg helt sikkert synes, at du skal holde fast i.

Jeg synes det er så fint, at du skriver, at du stadig elsker ham, men at du ikke kan lide at han ryger og drikker. Og det forstår jeg godt – han er jo din far, og man kan sagtens elske personen, selvom man ikke synes om, det personen gør.

Når det så er sagt, kan jeg virkelig godt forstå, at du har det skidt med at se din far drikke så mange øl, og at du heller ikke kan lide, at han ryger.

Jeg kan også sagtens forstå, at du ikke har lyst til at invitere venner over, når du synes at huset er klamt.

Når man drikker meget alkohol, har man ofte også et mindre overskud til at lave ting sammen med sine børn, og mindre overskud til at gøre rent i huset. Og ofte kan det være svært for personen, der er i det, selv at se problemerne – at huset er klamt, og at hans vaner påvirker dig på en dårlig måde.

Men mange mennesker bliver motiveret til at gøre noget ved deres dårlige vaner, når de ved eller kan se, at det påvirker dem de holder af negativt – fx deres børn. Derfor vil mit bedste råd være at få fortalt ham,  hvordan du har det med det hele, og hvad du godt kunne tænke dig, var anderledes.

Du fortæller selv, at det fik din mor til at stoppe, da du fortalte til hende, hvordan du havde det.  Og du fortæller også, at det gav dig ro i maven at fortælle det til din mor. På samme måde tror jeg, det vil give dig ro i maven, at fortælle det til din far.

Det kan være en svær samtale at have. Men jeg ved, at det hjælper mange børn at formulere et brev til sin forælder, hvor det der er svært at sige højt, står skrevet.

Det kunne fx være dette brev, som du viste til din far – måske ved at printe det ud.

Hvis din far ved, hvordan du har det med det, kan det måske få ham til tænker over, at han gerne vil stoppe med at ryge og drikke.

Det kan jeg selvfølgelig ikke vide eller love, for er man afhængig af alkohol, kan det være rigtig svært at forestille sig et liv uden.

Din far har dog også muligheden for at komme i gratis misbrugsbehandling, i den kommune han bor i. Du kan læse mere her.

Det er dog vigtigt, at han selv ønsker at komme i behandling og det er derfor kun noget han  selv kan vælge.

Det kan også være en hjælp, hvis du deler disse tanker med en anden voksen, som du er tryg ved.

Vedkommende kan eventuelt hjælpe dig med at tage snakken med din far. Det kan fx være en lærer, en pædagog  – eller din mor, hvis de stadig har et fint forhold til hinanden, selvom de er skilt. Hvad tænker du om det?

Du har allerede udvist en masse mod, og taget snakken med din mor omkring hendes rygning.

Jeg tror på, at du kan finde dette mod frem igen, og tage snakken med din far om, hvordan du har det hos ham.

Held og lykke!

Jeg håber, at du kunne bruge mine råd. Husk også at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen – enten her på brevkassen, i chatten eller på tlf. 116 111. Der sidder altid en voksen klar til at hjælpe.

De bedste hilsener fra BørneTelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol