Anonym

Bare Følg mig ensom helt vildt liv og jeg vil gerne have hjælp til at hjælpe min familie

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det, du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar, fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Kære pige på 11 år

Mange tak for dit brev. Det lyder til, at du går med en masse svære tanker selv.

Ingen skal føle sig ensom et helt liv. Derfor var det så godt, du skrev til BørneTelefonen.

Jeg vil gøre alt for at hjælpe dig!

Er der mon nogen i din familie, der drikker eller tager stoffer?

Du har sat kategorien på dit brev til “Alkohol og stoffer (forældre)”.

Du skriver i dit brev, at du rigtig gerne vil hjælpe din familie. Måske dine forældre har brug for hjælp til alkohol?

Mange børn kan føle sig ensomme, hvis deres forældre drikker. Måske du også kan have det sådan?

Du er en virkelig omsorgsfuld og betænksom pige,  der vil hjælpe sin familie.

Faktisk er det sådan, at det slet ikke er børns ansvar at passe på sin familie eller sine forældre.

Det er faktisk de voksne, der skal passe på deres børn. Det er også dem, der skal hjælpe dig, når du føler dig ensom.

Nogle gange har forældre også brug for hjælp

Det kan for eksempel være svært at hjælpe sit barn, hvis man har problemer med alkohol og stoffer.

Forældre har også ret til at få hjælp, hvis de ikke helt selv kan passe på deres børn.

Derfor tænker jeg, at din familie måske har brug for hjælp.

Er der mon en god voksen uden for din familie, du kan snakke med?

Måske en sød lærer, en vens mor eller en helt tredje. Du kan fortælle, hvordan du har det. Og hvad der sker derhjemme.

Din kommune kan også hjælpe dig

Kommunen er der for at hjælpe familier, der har det svært.

De vil snakke med dig og dine forældre for at finde ud af, hvordan de bedst kan hjælpe.

De vil lytte til dig og sørge for, at du er sikker og har det godt.

Hvis du vil tale med dem, kan du finde et telefonnummer på kommunens hjemmeside.

Vi kan hjælpe dig, hvis du ringer til os på 116111.

Vi har åbent nat og dag – også nu! At bede om hjælp er en vigtig ting, og det er godt, at du har sagt noget til os nu.

På telefonen vil vi kunne fortælle dig meget mere om, hvordan vi kan hjælpe dig.

Du virker som en sød pige, der tænker meget på din familie. Derfor håber og tror jeg også, at du vil få det bedre, når du er så god til at bede om hjælp.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol