Alkohol

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Først vil jeg sige, at hvor er det godt at du har skrevet ind til BørneTelefonen, det er et stort og modigt første skridt.

Du skriver at du føler at det tager hårdt på dig, om din mor drikker, og det kan jeg godt forstå. Jeg tænker at det måske er fordi, du føler dig utryg ved at din mor drikker. Dette kan måske skyldes at din mor evt. ændre sin personlighed når hun drikker. Er dette mon sådan du føler?

Du skriver, at du ikke føler du kan snakke med din mor mere. Og at i ikke har det sjovt sammen længere. Jeg tænker at det er vigtigt at du får snakket med en voksen om hvordan du har det. Men hvis du ikke føler, at du kan dette med din mor, så skal du vide at der er andre muligheder.

Jeg vil forsøge at komme med nogle muligheder, og så kan du prøve at mærke efter hvilken du synes du bedst kan lide.

Du kan prøve at fortælle din mor omkring dine tanker. Du kan f.eks. vise hende dit og mit brev, og på den måde få åbnet op omkring snakken. Du kan fortælle din mor, at du bliver bekymret over at tænke på, om hun drikker. Måske synes din mor ikke selv, at det er et problem, at hun drikker når du er tilstede, men sådan er det ofte med voksne. Kun du ved hvordan det påvirker dig. Men ved at du fortæller din mor hvordan du har det, bliver din mor klar over det. Og måske kan i sammen lave en aftale omkring at drikke øl og vin når du er der. Tror du mon du kunne have mod på dette?

Du kan også snakke med en lærer på din skole. Du kan vælge den lærer du føler dig tryggest ved. Din lærer ved, hvordan man skal gøre i sådan en situation.

Du kan også forsøge at snakke med din far. Måske du allerede har prøvet dette? Jeg tænker han måske allerede ved det, fordi du skrev at han har haft hentet dig om natten.

Du kan også ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111. Her kan du snakke med en voksen, som kan lytte til dig, og give dig endnu flere råd til hvordan du bedst får løst problemet.

Du har allerede vist et kæmpe mod ved at skrive herind til BørneTelefonen, så jeg tror på, du også finder modet til at vælge den mulighed, du føler dig tryggest ved.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol