Brev
jeg bliver slået derhjemme
jeg bliver slået derhjemme men jeg vil ikke sige det til lærerne på min skole eller til politiet for jeg vil ikke have af min far skal i fængsel hvad skal jeg gøre
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige dreng
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet til BørneTelefonens brevkasse. Det er en kæmpe styrke at bede om hjælp. Især når man bliver slået derhjemme. Det viser mig, at du er både stærk og modig! Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig.
Du har skrevet i dit brev, at du bliver slået af din far. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at det aldrig er okay at slå. Og det kan aldrig være din skyld, at din far slår dig.
Jeg ved ikke om du allerede ved det, men det står i loven, at forældre ikke må slå. Du har ret til at blive passet godt på og være tryg derhjemme. Det lyder til at dine forældre har svært ved det lige nu.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at skulle fortælle til dine lærere eller til politiet, at din far slår dig. Jeg tænker om der mon, er en anden voksen, som du er tryg ved og synes er sød, som du har lyst til at fortælle det til? Måske en bedsteforældre, en nabo eller en anden voksen. Det vigtigste er bare, at det er en, du kan lide.
Du skal vide, at jeg godt kan sætte mig ind i, at det må være rigtig svært og grænseoverskridende at fortælle en voksen, at du bliver slået. Rigtig mange børn fortæller os, at de synes, at det er rigtig svært at gøre. Måske det hjælper lidt at vide, at du ikke er alene om at have det sådan.
Men det er rigtig vigtigt, at man fortæller en voksen, når man bliver slået, så man kan få hjælp til at få det stoppet. Loven siger nemlig, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn, der er udsat for vold. Det betyder, at hvis du fortæller en voksen, at du er udsat for vold, så skal den voksne sørge for at hjælpe dig.
Et sted der kan hjælpe dig er kommunen. Jeg ved ikke om du ved det, men kommunen er et sted, som bl.a. skal hjælpe børn, der bliver slået derhjemme. I kommunen arbejder mennesker, som hver dag er vant til at hjælpe familier med svære problemer. Kommunen kan tale med din familie og give dem støtte, så forældre lærer at gøre andre ting end at slå og råbe af børn.
Hvis det føles svært at skulle fortælle det til en voksen, du kender, så kan en bisidder fra BørneTelefonen hjælpe dig med at snakke med kommunen. Vores bisiddere er gode til at hjælpe børn med at få sagt det, der er svært at sige, og med at forstå det, de voksne fortæller dem.
Vores søde bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp. Ikke kun til dig – men også til din familie.
Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.
Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du beslutter, at du vil have en bisidder, så har vi brug for at vide, hvem du er.
Hvis du ringer til os, og vi bliver bekymrede for dig, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp.
Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.
Det lyder til, at du rigtig gerne vil passe på din far. Det kan jeg godt forstå. Det viser mig, at du er en dreng, der bekymrer sig om andre. Men det er også bare rigtig vigtigt, at der er nogen, der passer på dig. Jeg kan desværre ikke love dig, hvad der kommer til at ske. Men jeg håber sådan, at du har mod på at fortælle til en voksen, eller snakke med en af vores søde bisiddere, så I kan få hjælp.
Til sidst vil jeg sige, at du har mulighed for at tale anonymt med en rådgiver i din kommune. Det kan føles som et mindre skridt og være et godt sted at starte: Prøv at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’.
Så finder du et nummer på rådgivning, hvor du kan være anonym. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de kan hjælpe. De har mange måder at hjælpe på.  Som sagt: Du har behov for – men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. Den voksne, du taler med, vil have fokus på at hjælpe dig og din familie.  Der findes andre måder at hjælpe på, end at komme nogen i fængsel – heldigvis.
Jeg sender dig også lige et link, du måske kan se lidt mere på https://bornetelefonen.dk/vold-i-familien/
Jeg synes, at du har været så modig, at du har valgt at skrive til os, at din far slår dig. Jeg håber, at mit brev til dig kan hjælpe. Og ellers så husk på at du altid må skrive eller ringe til BørneTelefonen. Vores telefonnummer er 116111. Kæmpe kram til dig.
Med venlig hilsen BørneTelefonen