Er bange for mine forældre drikker for meget

Min mor og hendes kæreste drikker omkring en flaske vin hver dag, og så køre de bagefter. Men jeg ved ikke om det er at drikke for meget. Men jeg er bekymret. Hvad synes i?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Det er rigtig godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, for det er bare ikke nemt at se på, at de voksne i familien drikker for meget.

Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er bekymrende. Særligt hvis det er sådan, at din mor og hendes kæreste ikke selv synes, at det er et problem. Sådan kan det ofte være, når voksne drikker for meget.

Jeg synes, at det lyder af for meget, hvis din mor og hendes kæreste drikker en flaske vin hver dag. Når det også er sådan, at de kører efter at have drukket vinen, er der bestemt god grund til bekymring.

Måske har du allerede forsøgt at snakke med din mor om det? Det kan være en rigtig svær snak, og hvis du ikke har snakket med hende, så kan jeg også godt forstå det. Det er nemlig slet ikke dit ansvar, at dine forældre drikker for meget.

Ofte er det sådan, at voksne, der drikker for meget, har svært ved selv at se, at der er et problem. Måske er det også sådan, at din mor og hendes kæreste forsøger at nedtone problemet – altså at sige, at de ikke drikker ret meget eller noget i den retning?

Måske er det også sådan, at din mor og hendes kæreste ikke synes, at deres drikkeri kommer andre ved. Hvis det er sådan, kan du måske føle, at du kommer til at være illoyal overfor din mor, hvis du snakker med andre voksne om det.

Hvis det er sådan, sætter din mor dig i en situation, hvor du får alt for stort ansvar. Når man er 14 år, kan man som regel godt se, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert.

Hvis det er sådan, at din mor og hendes kæreste forsøger at nedtone deres alkoholforbrug og måske sige, at der ikke er grund til bekymring, men at du faktisk oplever noget andet, er det vigtigt, at du stoler på din egen dømmekraft.

Når man er ung i en familie med et stort alkoholforbrug, er det meget almindeligt, at man har udviklet en særlig evne til at spotte, om de voksne er påvirkede. Det er også almindeligt, at teenagere i familier med stort alkoholbrug får alt for stort ansvar, og begynder at være den, der passer på de voksne.

Du fortæller, at du er bekymret for, at de kører bil, når de har drukket en flaske vin. Derfor tror jeg, at du måske er begyndt at passe på din mor.

Det er vigtigt, at der er andre voksne, der får snakket med din mor om, hvad det betyder, at hun og kæresten har et stort alkoholforbrug. Jeg ved, at det kan være rigtig svært at være den, der tager initiativ til, at det kommer til at ske. Derfor vil jeg forsøge at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Måske kan du snakke med en af dine lærere eller den af dine lærere, som du har det bedst med? Hvis du er bekymret for, om din mor får at vide, at du har sagt noget om hendes alkoholforbrug, er det vigtigt, at du siger det til læreren, sådan at den der skal hjælpe jeres familie ved det.

Jeg kender andre børn, der har snakket med deres lærer om deres forældres alkoholforbrug. Det kan være svært til at starte med, men mange siger, at det var en lettelse at dele deres tanker. Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan starte sådan en snak: Alkohol-i-familien

Din lærer kan tage kontakt med kommunens familierådgivning, som kan hjælpe med at få snakket med din mor. Hvis din mor har brug for det, kan familierådgiveren også sørge for at hun får noget hjælp til at styre sit alkoholforbrug.

Hvis du ikke synes, at du kan snakke med din lærer, kan du kontakte den kommune I bor i. Du kan finde kommunens telefonnummer på kommunens hjemmeside.

Du skal blot sige, at du har brug for at tale med en rådgiver. Det er sådan, at alle kommuner har et åbent anonymt tilbud om rådgivningssamtaler. Det betyder, at man kan få rådgivning uden at fortælle sit navn, og hvor man bor.

Den du kommer til at snakke med er en voksen, der ved noget om, hvordan det er at være i en familie, hvor de voksne har et stort alkoholforbrug.

Hvis du synes, at det er for svært at snakke med en lærer eller ringe til kommunen, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på tlf. 116111. Den der tager telefonen kan hjælpe dig videre.

Endnu engang vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes, at det er så fint, at du kontakter BørneTelefonen.

Jeg tror også, at du kan tage det næste skridt, så du kan få det bedre – og du ikke skal være den, der passer på din mor.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol