Min far

Min far han drikker hver dag og bliver sur og påvirket og kan ikke styre sine følser og vrede, og når han bliver sur sviner han mig og min familie til og nogen gange kan han blive så sur at han laver vold, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi han ville ikke søge hjælp

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årig pige

Tak for dit brev om alkohol og den påvirkning det har på dig og din familie. Jeg vil gøre mit bedste for, at svare på dit spørgsmål.

Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvad du skal gøre. Jeg ved, at det er meget hårdt, at være barn/ung i din familie. Det tager utrolig meget energi, at forsøge at “overleve” hverdagen.

Du skriver, at din far drikker hver dag og ikke kan styre sine følelser og sin vrede. Du skriver også, at han nogle gange udøver vold på jer, og at han sviner jer til. Det er på ingen måde i orden, og det er ikke en rar stemning, at vokse op i.

Har man en far (eller mor), der drikker, så bruger man en masse kræfter på ting, som andre børn ikke gør. Man kan komme til at føle sig ansvarlig for skænderier og stemninger i hjemmet.  Man er måske altid ‘på vagt’. På den måde kan det være svært at have overskud til  et almindeligt ungdomsliv. Og man kan have svært ved at tænke på det, man skal, i skolen.

Der er mange unge som dig, der må leve med alkoholmisbrug i familien. Derfor findes der en rådgivning, der kan hjælpe unge som dig. Rådgivningen hedder TUBA. Det kan være et godt sted at starte, at skrive eller ringe til Tuba. De har et stort overblik over mulighederne og kan være virkeligt hjælpsomme at tale med.

Du nævner ikke din mor. Du skriver ikke noget om, hvordan din mor forholder sig til jeres situation eller om du har talt med hende om, hvordan du har det? Der kan være gode grunde til, at du ikke har talt med hende. Måske fordi du fornemmer, at hun ikke har overskuddet eller ikke ved, hvad hun skal gøre?

Så kan du måske få øje på andre voksne i din familie, du kan bruge. Jeg vil i hvert fald råde dig til, at tale med nogle trygge voksne om din hjemmesituation. Det kan være din lærer, en nabo, en venindes mor osv.

Har du mon en veninde som du kan tale med om din hjemmesituation? Det kan være utrolig befriende, at have en ved sin side som kan støtte dig.

Det nemt at komme til at føle sig forkert og skamme sig, når man kommer fra et hjem med alkoholmisbrug. Men hvis du kan trodse den følelse og åbne dig for andre, er det lettere at få hjælp og få det bedre.

Det er aldrig børnenes ansvar, når der er noget i familien, som ikke fungerer. Det er altid de voksne som skal sikre, at børnene har det godt. Mange børn som vokser op i familier med alkohol påtager sig alt for meget ansvar – det sker ofte helt uden de tænker over det.

På BørneTelefonen har vi en bisidderafdeling, som hjælper børn med deres rettigheder, og med at gå til møder på kommunen og til at tale med dine forældre. Du kan ringe ind til BørneTelefonen på 116111 også hjælper vi dig videre til en bisidder. Du kan også læse lidt om bisiddere på dette link Bisidder fra Børns Vilkår

Jeg håber som nævnt, du også kontakter TUBA. De ved en masse om at være ung i en familie med alkohol og kan være et godt ‘første skridt’ at tage.

Jeg håber, at din familie får den hjælp som I har brug for. Det er ikke meningen, at du og familie skal udsættes for din fars vold og misbrug, for det har store konsekvenser for jer. Din far har brug for hjælp til at ændre sin adfærd og til at stoppe med at drikke.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol