Jeg ønsker, at min far flytter væk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige!

Tak for dit brev. Det lyder som en ubehagelig situation, du står i, og jeg kan godt forstå, at du har svært ved at se, hvordan du skal komme videre.

Jeg vil starte med at understrege, at det aldrig er dit ansvar, om din mor eller far har det godt – hverken når de er hver for sig eller sammen. Dine forældre er to voksne mennesker, der har ansvaret for sig selv og for dig. Derfor er det også kun deres ansvar, om de vil skilles eller blive sammen. Selvom det kan se ud som om, de bliver sammen for ikke at såre dig, kan der også være nogle følelsesmæssige grunde, som kun de to kan forstå.

Det er svært for rigtig mange børn og unge, når deres mor eller far drikker for meget. Den der drikker for meget, bliver tit til en anden person, mens de drikker. Derfor giver det rigtig god mening, at du oplever, at du til tider har gode tider med din far og til andre tider har det svært med ham.

Det er rart, at du også kan have det godt med ham, men måske er det også rigtig svært, at du ikke ved, om det er en god eller en dårlig dag, han har? Det er i hvert fald almindeligt, at man føler det sådan. På BørneTelefonen taler vi med mange børn, hvis forældre drikker. Og de fortæller tit om at være i alarmberedskab, fordi de ikke ved, hvad de kan forvente af den forælder, der drikker.

Det godt for dig, at du kan snakke med din mor. Hvis din mor gerne vil snakke om sit forhold til din far, så kan det være en god idé, at hun gør det med andre voksne. Det er ikke helt fair at snakke med dig om, for du holder jo af dem begge to og kan komme til at føle dig endnu mere i klemme.

Derfor kan det være en god idé, at du tager endnu en snak med din mor om forholdet til din far. Måske kan du sige til hende, at du gerne vil have en snak om din far. Du kan fortælle hende, at du ikke ved, hvordan du skal holde til at leve sådan, indtil du flytter hjemmefra.

Måske kan din mor og dig sammen finde nogle ideer til, hvordan det kan blive lidt lettere for dig at være i. Hvis hun begynder at snakke om skilsmisse, kan du fx sige, at det vil du ikke snakke om, medmindre hun har bestemt sig. På den måde undgår du, at I kommer til at tale om din mor, så I kan holde fokus på, hvad du har brug for, og hvad dine behov er.

Der er også  andre måder, du kan få hjælp på. Du kan tage kontakt til den kommune, hvor du bor – du kan ringe til dem eller sende en mail. Fortæl dem, at du ikke har det så godt, og at du er bekymret, fordi du synes, at din far drikker for meget. Kommunen skal og vil hjælpe dig og din mor og far – de hjælper nemlig hele familien. De skal selvfølgelig have tid til at undersøge jeres situation nærmere, så de kan finde ud, hvordan I får den bedste hjælp alle sammen.

Du kan også få en bisidder med fra BørneTelefonen, hvis du har lyst. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Bisidderen kan også hjælpe dig med at kontakte din kommune, hvis du ønsker det.

En bisidder kender til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Til sidst vil jeg fortælle dig, at der også er en organisation, der hedder Tuba. Det er rådgivning for børn og unge, der er vokset op i en familie med alkohol- eller stofmisbrug.

De har både individuel terapi og gruppeterapi. De hjælper ikke din familie, men de har hjulpet rigtigt mange unge som dig. Hjælpen er gratis, og alle ansatte og frivillige har tavshedspligt. Man kan gå her fra man er 14 til 35 år.

Du kan gå ind og se på deres hjemmeside https://tuba.dk/om-tuba/

Jeg håber, at du føler, at du har fået noget hjælp til at komme videre. Du viser med dit brev, at du har styrken til at ville have det anderledes.

Jeg ønsker dig alt det bedste på din vej.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol