Min far

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du.

Tak for dit brev.

Hvor er det godt, at du skriver herind for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med problemerne lige nu.

Lige nu har du en masse tanker og bekymring i forhold til dig selv og dine brødre, når der er samvær med jeres far, det kan jeg godt forstå. Derfor er det rigtig godt, at du deler dem.

Det er vigtigt, at du ved, at det her er noget du skal dele med en voksen, da det ikke er noget du som barn skal tage ansvar for.

Det er ikke rart, når ens forældre bliver skilt, der kan man som barn godt komme i klemme imellem sine forældre. Men jeg fornemmer, at din mor er bekymret for dig, når du vælger at være hjemme ved hende og ikke besøge din far, lige som dine brødre gør.

Du skriver, at din far ikke vil tale om problemerne og at han ikke har noget sted at bo. Det er ikke rart for dig, at gå og være bekymret for det.

Måske kunne du lave en aftale med din mor om, at der er noget du gerne vil tale med hende om. Så kan I sætte tid af til jeres samtale, og så kan du fortælle hende det, du ved. Hvis det er for svært, kan du måske vise hende dit brev, så hun kan læse hvad det er, du går og tænker på.

Du skriver også, at din far har boet ved din farmor, men ikke gør det længere, måske kan du også taler lidt med hende om de tanker du har om din far.

Du har helt ret i, at det ikke er godt for hverken dig eller dine brødre, at være sammen med jeres far, når han tager stoffer som du fortæller om.

Det kan være, at din mor allerede ved det hele, men at hun ikke vil sige noget til dig, fordi hun godt ved at det er noget de voksne skal tage sig af.

Det er godt, at du har skrevet til os, for det du skriver om, er noget svært noget at gå rundt med alene.

Måske er det for svært at dele det med din mor eller farmor. Så skal du vide, at du også altid kan ringe til os på BørneTelefonen 116111, hvor du sammen med en voksen kan finde frem til det der er bedst for dig.

Her på BørneTelefonen kan du vi også hjælpe dig med at få en bisidder.

En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan hjælpe dig, når du har brug for en voksen. De kan for eksempel gå med dig til møder i kommunen eller Familieretshuset, når du skal fortælle om, hvordan du har det.

Bisidderen kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige. Her kan du se, hvordan det er at få hhælp af en bisidder hos Børns Vilkår.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Du skal vide, at det er meget stærkt af dig, at du får sagt fra og at det er mega godt, at du passer på dig selv og dine brødre. Men du skal huske, at det er altid de voksne der har ansvaret for dig og dine brødre.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol