Er du stresset? Har du svært ved at finde ro?

Ingen børn skal have stress. Det er dine forældres ansvar, at hjælpe dig med at få stressen til at forsvinde igen. Her kan du finde gode råd til, hvordan du får mere ro på. Du kan prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller tegne mandalas.

Lav øvelse og få ro med din vejrtrækning

Lav en plan og få Ro på tankerne

Sådan kan du stoppe tankemylderet og finde ro. Prøv BørneTelefonens værktøj mod stress.

Gode råd om Stress

Fortæl hvordan du har det. Du kan sige til din mor eller far: ”Jeg føler mig stresset, jeg har brug for hjælp til at få ro på”.

Ingen børn skal have stress!

Dine forældre har ansvaret for, at du har det godt. De skal hjælpe dig med at få stressen til at forsvinde igen.

Du kan sige til din mor eller far: ”Jeg føler mig stresset, jeg har brug for hjælp til at få ro på”.

Få hjælp til at se på din hverdag.
Vi ved, at nogle af de ting, der kan gøre børn stressede er:

  • For mange fritidsinteresser
  • For lidt søvn
  • Problemer derhjemme
  • Deleordning, som ikke fungerer
  • For mange lektier
  • Forældre, der er stressede
  • Forældre, der har store forventninger
  • At ville være den bedste til alt

Det kan være, at der er noget i din hverdag, der skal laves om.

Få hjælp til at skære fra.
Når du har set på din hverdag og fundet ud af, at du måske har lidt for meget på programmet, kan det være nødvendigt at skære noget fra.

Også selv om det er ærgerligt.

Dine forældre skal hjælpe dig med at beslutte, hvad der skal skæres fra.

Det kan godt være, at det ser ud som om, at du godt kan nå det hele. Men husk, du også har brug for pauser. Pauser, hvor du laver ingenting.

Sov, spis og grin!
Få en god søvn. Sluk din mobil eller sæt den på flytilstand om natten, så den ikke forstyrrer dig.

Det kan også være svært at få en god søvn, hvis du ser på en skærm, lige inden du skal sove.

Hvis du har svært ved at falde i søvn, har vi nogle gode råd her.

Det er vigtigt at give din krop ”benzin” – det vil sige mad! Din krop har brug for sund og nærende mad.

Giv plads til grin – det giver dig en god pause.

Sammenligner du dig meget med andre?

Når man kigger på sociale medier som Instagram og Snapchat, kan det godt se ud som om, alle andre har det perfekte liv.
Det er fordi, man typisk vælger at poste alt det, der lykkes. Man pynter måske også lidt på virkeligheden med et filter, og man klipper de uheldige scener fra.

Husk: Ingen er perfekt. Livet er både lort og lagkage!

Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok! Hjælpesætning

Hvilken sætning hjælper dig?

Mal dine egne Mandalas

Vidste du, at når man tegner, kan det hjælpe med at sænke stressniveauet? Det kan være en god måde at samle tankerne, så man måske selv kommer til at tænke på andre ting, der også kan hjælpe.

Hvis du har uro i kroppen eller tankemylder, kan det hjælpe at male mandalas. Her er nogle forslag.
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret. Stem

Føler du dig presset?