Er du stresset? Har du svært ved at finde ro?

Ingen børn skal have stress. Det er dine forældres ansvar, at hjælpe dig med at få stressen til at forsvinde igen. Her kan du finde gode råd til, hvordan du får mere ro på. Du kan prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller tegne mandalas.

Video: råd om stress

Stress, er en følelse, der både påvirker den, der har den, men også dem omkring.

Se video’en på vores YouTube-kanal og få et råd, der passer til dig.

HVAD ER STRESS?

Stress og præstationspres kan f.eks. opstå …

… hvis der er sket en stor forandring i dit liv

eller

… hvis du over en længere periode har haft for travlt

eller

… hvis du føler, at du ikke kan leve op til enten dine egne eller andres forventninger.

Stress er en naturlig reaktion, og det er ikke farligt at opleve i kort tid, f.eks. hvis du skal op til eksamen.

Men hvis du føler dig presset eller stresset i lang tid, kan det påvirke mange ting i dit liv negativt, og så er det vigtigt, at du får hjælp!

Klik nedenfor for at blive klogere på stress:

Travlhed er IKKE det samme som stress!

Man kan sagtens have travlt uden at kroppen går i alarmberedskab, og man kan også godt føle sig stresset uden at have tralvt.
quiz

Sandt eller falsk!? om stress og pres

Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret. Stem

Føler du dig presset?

VIDEO: GODE RÅD OM SØVN

Sover du godt og sover du nok?

Det kan være svært, hvis man føler sig stresset og presset.

Få forskellige råd om søvn i video’en på vores YouTube-kanal.

Lav øvelse og få ro med din vejrtrækning

Lav en plan og få Ro på tankerne

Gode råd om Stress

Fortæl hvordan du har det.

Ingen børn skal have stress!

Dine forældre har ansvaret for, at du har det godt. De skal hjælpe dig med at få stressen til at forsvinde igen.

Du kan sige til din mor eller far: ”Jeg føler mig stresset, jeg har brug for hjælp til at få ro på”.

Få hjælp til at se på din hverdag.

Nogle af de ting, der kan gøre børn stressede, er:

  • For mange fritidsinteresser
  • For lidt søvn
  • Problemer derhjemme
  • Deleordning, som ikke fungerer
  • For mange lektier
  • Forældre, der er stressede
  • Forældre, der har store forventninger
  • At ville være den bedste til alt

Det kan være, at der er noget i din hverdag, der skal laves om?

Få hjælp til at skære fra.

Når du har set på din hverdag og fundet ud af, at du måske har lidt for meget på programmet, kan det være nødvendigt at skære noget fra.

Også selv om det er ærgerligt.

Dine forældre skal hjælpe dig med at beslutte, hvad der skal skæres fra.

Det kan godt være, at det ser ud som om, at du godt kan nå det hele. Men husk, du også har brug for pauser. Pauser, hvor du laver ingenting.

Sov, spis og grin!

Få en god søvn. Sluk din mobil eller sæt den på flytilstand om natten, så den ikke forstyrrer dig.

Det kan også være svært at få en god søvn, hvis du ser på en skærm, lige inden du skal sove.

Hvis du har svært ved at falde i søvn, har vi nogle gode råd her.

Det er vigtigt at give din krop ”benzin” – det vil sige mad! Din krop har brug for sund og nærende mad.

Giv plads til grin – det giver dig en god pause.

Sammenligner du dig meget med andre?

Når man kigger på sociale medier som Instagram og Snapchat, kan det godt se ud som om, alle andre har det perfekte liv.

Det er fordi, man typisk vælger at poste alt det, der lykkes. Man pynter måske også lidt på virkeligheden med et filter, og man klipper de uheldige scener fra.

Husk: Ingen er perfekt. Livet er både lort og lagkage!

Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok! Hjælpesætning

Hvilken sætning hjælper dig?

Mal dine egne Mandalas

Vidste du, at når man tegner, kan det hjælpe med at sænke stressniveauet?

Det kan være en god måde at samle tankerne, så man måske selv kommer til at tænke på andre ting, der også kan hjælpe.

Hvis du har uro i kroppen eller tankemylder, kan det hjælpe at male mandalas. Her er nogle forslag.
Chat
Chat