Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12år!

Hvor er det godt du skriver ind til Børnetelefonen. Jeg kan læse du er ked af det og at du ligger og græder for dig selv. Det er ihverfald ikke sådan du skal have det. Du skriver du ikke kan overskue at skulle i skole, og du føler dig utryg det må ikke være rart at have det sådan.

Du skriver også du får anfald og bliver stresset når der er mange mennesker omkring dig og du sidder og græder over i hjørnet og føler du heller vil hjem. Ja det kan jeg da godt forstille mig det føles meget værre, end det lyder.

Det her skal du selvfølgelig have hjælp til søde dig. Det er bestemt ikke noget du skal gå alene med. Jeg vil gøre alt for at hjælpe dig. Jeg vil give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre, og hvordan du siger det til dine forældre.

Du skal starte med at sige det til dine forældre, hvis du har mod til det. Jeg kunne forstille mig der kan være mange ting, du går rundt med, så derfor skal du sige det til dine forældre, så de kan hjælpe dig.

hvordan : Du skal fortæl dine forældre hvordan du har det. Fortæl at du er utryg og på hvilken måde du er utryg. Fortæl dem du græder og føler dig stresset af mange mennesker. Jeg kan forstille mig det kan være svært at sætte ord på. Du kan derfor få hjælp ved at ringe til børnetelefonen på 116111 hvor der sidder nogle voksne der kan hjælpe dig , med hvad og hvordan du skal sige det.

  1. Når du så har sagt det til dine forældre, kan i sammen tale med din klasselærer som du er tryg ved  og fortælle din klasselærer, hvordan du har det.
  2. Somme tider skriver børn og unge, fordi de mangler nogen, de kan tale med om dét, der fylder. Måske er det fordi, de mangler ideer til, hvem de kan tale med og åbne sig for? Her er nogle ideer og forslag til, hvem du kan tage fat i og hvordan du kan få startet en samtale om, at du faktisk er ret stresset:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Jeg håber sådan det har givet mening det jeg har skrevet?

Du er super sej , at du ha skrevet ind for at få hjælp til det, der er svært hos dig lige nu.

De kærligste hilsner fra Børnetelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?