Min ven har stress

Min ven har stress, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Hvor er det godt, at du skriver, når du ikke ved, hvad du skal gøre!

Det kan være svært at vide, hvordan man er en god ven for én, der har stress. På den ene side vil man måske gerne støtte og være der for personen, men på den anden side vil man heller ikke presse sig på. Måske kender du det?

I dag er der rigtig mange børn og unge, der føler sig stressede. Faktisk alt for mange!

Mange føler sig presset af alle forventningerne, der er til dem og de ting, de skal nå: lektier, venner, familie, sociale medier og fritidsaktiviteter.

Forventningerne behøver ikke at være helt konkrete, men kan også handler om det, de føler de skal leve op til i forhold til deres fremtid, udseende og på sociale medier. Måske kender du det?

For andre handler det om en travl hverdag, hvor man skal nå en masse ting, og hvor der ikke er tid til pauser og ro. Nogle gange får børn stress, fordi de har det svært derhjemme.

Du fortæller ikke så meget om din ven og derfor ved jeg heller ikke, hvorfor din ven har fået stress. Men jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Får din ven hjælp?

Nogle børn skriver til os, at de frygter deres ven aldrig, får det bedre. Derfor er det er vigtigt for mig at fortælle dig, at de fleste kommer sig over stress, hvis de får hjælp.

Jeg bliver nysgerrig på om din ven mon får hjælp til sin stress. Her tænker jeg på om andre mon ved, at din ven føler sig stresset?

Det er nemlig rigtig vigtigt, at man får hjælp hos en læge, hvis stressen varer i lang tid. Går man alene med stressen, kan man få svært i skolen og blandt vennerne. Simpelthen fordi det bliver sværere og sværere og koncentrere sig og man ikke har overskud.

Hvis ingen ved det, så kan du hjælpe din ven ved at fortælle det til nogle voksne omkring jer.

Det kan være dine forældre eller en lærer som ikke ved, at din ven har stress. Den voksne kan så sørge for, at din ven får hjælp.

Måske får din ven hjælp allerede

Det kan også være, at din ven allerede får hjælp. Det håber jeg! Men selv, hvis det er sådan, kan jeg godt forstå, hvis du også synes det er svært at vide, hvad du skal gøre.

Jeg tror det vigtigste er, at din ven ved, at du er der. Mon du har fortalt din ven, at du tænker meget på det og er i tvivl om, hvad du skal gøre?

Det kan være, at din ven har nogle tanker om, hvad der kunne være rart for jer to. Det kunne være, at I kunne gå nogle ture sammen eller måske noget andet I synes er sjovt.

Jeg kommer til at tænke på, at din ven måske har brug for mere ro den næste tid.

Måske betyder det, at din ven ikke samme overskud til at være sammen og lave ting med dig. Men det betyder ikke at din ven ikke kan lide dig mere. Din ven har bare brug for mere ro, så stressen kan blive mindre.

Jeg ved, at det kan gøre rigtig ondt at se en, man holder af, have det sådan. Derfor er det også helt okay, hvis du har brug for nogen at tale med om det.

Har du mon har talt med dine forældre om, hvordan du har det?

Måske du kan fortælle dine forældre, at du tænker meget på din ven Jeg tror, det vil hjælpe dig at tale med nogen om de ting, du går og tænker på – og de følelser du har omkring din ven.

Hvis du går og er ked af det eller føler dig forvirret, er det godt, at du har nogen omkring dig, der kan støtte dig og lytte på de tanker, der er svære.

Når nogen man holder af, har det svært, kan man nemt tro, at man ikke selv må have det sjovt eller hyggeligt. Men det er vigtigt, at du stadig gør de ting, du godt kan lige og sørge for at passe på dig selv også.

Måske føler du nogle gange, at du burde gøre mere eller gøre noget andet end du gør?

Jeg får lyst til at fortælle dig, at du virker til at være en rigtig betænksom ven. Derfor tænker jeg også, at du gør rigtig meget allerede.

Du kan ikke sørge for, at din vens stress forsvinder. Men du kan fortsætte med at være den gode ven, der opsøger hjælp og er nysgerrig på, hvad du selv kan gøre. Det er nok!

Du er altid velkommen til en snak på BørneTelefonen (telefon 116 111) eller på Chatten, hvis du har brug for at tale mere med os om det. Vi har åbent døgnet rundt – også om natten!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?