Ustabilitet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16,

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at der er rigtig mange bekymringer der fylder for dig lige nu. Du er bange for at miste dine venner fra efterskolen, ligesom du mistede dine venner fra folkeskolen. Du er generelt rigtig bange for at være alene i verden. Puha, det må være hårdt at gå rundt med alle de tanker hele tiden. Jeg skal gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.

Forandringer

At miste venner fra folkeskolen og stå over for forandringer på efterskolen kan virkelig være udfordrende. Jeg fornemmer på dit brev, at du bærer rundt på en stor frygt for at miste. Det er helt normalt at føle sig bange for det ukendte og bekymre sig om at miste relationer, der betyder meget. Jeg vil gerne forsikre dig om, at du ikke er alene, og at det er helt okay at have disse følelser.

Jeg tror alle mennesker på et eller andet tidspunkt har følt at tiden løb fra dem. Det kan godt være en ret ubehagelig følelse. Især når man er ung og mange ting ændrer sig. Så kan det føles som et kontroltab og som om, at man ikke selv har styringen. Kan du mon genkende den følelse?

Du bestemmer over dit liv

Jeg kan også høre på dit brev at du er meget bekymret for mange ting, som måske sker ude i fremtiden. Jeg får lyst til at huske dig på, at livet ikke er noget der sker, mens du ser til. Du kommer ikke automatisk til at miste venner, bare fordi du stopper på efterskolen. Eller snakke mindre med dine forældre fordi du flytter hjemmefra. Alt det er noget, der er op til dig, og dem omkring dig. Det vigtigste er, at du mærker efter hvad du har lyst til løbende og handler på den følelse.

F.eks. hvis det er de samme to du bliver ved med at savne fra efterskolen. Så er det vigtigt at du handler på det, og tager initiativ til at ses med dem. Eller hvis du engang får et dårligt arbejde, at du så mærker efter og siger op, og finder noget du bedre kan lide. Jeg ved godt det er lidt simpelt sagt. Men giver det mon mening for dig?

Jeg kan høre, at det har påvirket dig at miste kontakten til dine folkeskolevenner. Du var nemlig virkelig glad for din folkeskole. Men hvis der stadig er nogen af dem du var venner med i folkeskolen, som du gerne vil være venner med i fremtiden, er det slet ikke for sent. Når man går på efterskole kan det være svært at holde sine venskaber hjemmefra ved lige – og det er helt okay og helt forståeligt. Så hvis du kan mærke, der er nogen der du savner, synes jeg bare du skal række ud til dem. Du kan jo skrive noget i stil med: “Jeg savner dig, og håber vi kan ses lidt mere når jeg er tilbage fra efterskole. Hvordan har du det?” Hvad tænker du om den ide?

Jeg synes også det er rigtig vigtigt at du deler dine tanker og bekymringer med dem omkring dig. Jeg er glad for at høre, at du allerede har delt det med dine forældre. Men jeg kan også godt forstå, du ikke vil belaste dem. Men de er dine forældre og det er deres ansvar at passe på dig.

Måske du kan vende det om, og se det som om I bare snakker og du deler dine tanker med dem? Mere end at det er dig der bebyrder dem? Det håber jeg kan hjælpe. Og det lyder også til at du har en bror og en nabo som du holder af, som også kunne være gode at snakke med det om. Kunne det være noget du havde lyst til?

Husk at du ikke er alene, og dine følelser er helt ok! Livet er fyldt med forandringer, og selvom det kan være skræmmende, kan det også være en en måde man lærer og udvikler sig på. Husk at være omsorgsfuld og tålmodig med dig selv under disse overgangsperioder. Måske kan det også være rart at tænke på, at årsagen bag dine bekymringer, er at du har rigtig mange ting og mennesker i dit liv, som du er glade for?

Jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer til noget. Husk at du altid kan skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar til at lytte og snakke døgnet rundt.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?