Brev
Ustabilitet
Hej BT,
jeg føler mit liv er lidt for ustabilt her for tiden.
Jeg går på efterskole og savner folkeskolen virkeligt meget.
Jeg gik på den samme folkeskole i 10 år og var virkeligt glad for det. Nu har jeg gået på efterskole i lang ril og skal derfor vælge hvad jeg skal de næste år. Tror gerne jeg vil starte på en HF. Føler bare jeg har “mistet” så mange venner fra min folkeskole, fordi jeg ikke længere snakker med dem og jeg ved det samme kommer til at ske når jeg slutter på efterskolen og om nogle år på HF.
Derudover skal jeg snart flytte i nyt hus (jeg har boet der hvor jeg bor nu lige siden min fødsel). Jeg bliver snart sytten og min storebror bliver 18. Føler tiden går så hurtigt. Jeg er bange for den dag min storebror flytter hjemmefra og den dag jeg skal.
Er bange for den dag jeg ikke snakker med mine forældre så meget som jeg gør nu og den dag de begge ikke er her længere.
Min nabo er 80 år og er den eneste form for bedsteforældre jeg nogenside har haft.
Er så bange for at miste alle dem jeg holder af og at jeg endag står alene i verden. Jeg er bange for at jeg ikke får et godt arbejde og hader hvert sekundt på arbejdspladsen og at jeg ikke kan lide mine kollegaer.
Jeg har snakket med mine forældre om det, men de har det begge virkeligt svært selv og vil ikke belaste dem
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16,
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt høre, at der er rigtig mange bekymringer der fylder for dig lige nu. Du er bange for at miste dine venner fra efterskolen, ligesom du mistede dine venner fra folkeskolen. Du er generelt rigtig bange for at være alene i verden. Puha, det må være hårdt at gå rundt med alle de tanker hele tiden. Jeg skal gøre mit allerbedste for at hjælpe dig.
Forandringer
At miste venner fra folkeskolen og stå over for forandringer på efterskolen kan virkelig være udfordrende. Jeg fornemmer på dit brev, at du bærer rundt på en stor frygt for at miste. Det er helt normalt at føle sig bange for det ukendte og bekymre sig om at miste relationer, der betyder meget. Jeg vil gerne forsikre dig om, at du ikke er alene, og at det er helt okay at have disse følelser.
Jeg tror alle mennesker på et eller andet tidspunkt har følt at tiden løb fra dem. Det kan godt være en ret ubehagelig følelse. Især når man er ung og mange ting ændrer sig. Så kan det føles som et kontroltab og som om, at man ikke selv har styringen. Kan du mon genkende den følelse?
Du bestemmer over dit liv
Jeg kan også høre på dit brev at du er meget bekymret for mange ting, som måske sker ude i fremtiden. Jeg får lyst til at huske dig på, at livet ikke er noget der sker, mens du ser til. Du kommer ikke automatisk til at miste venner, bare fordi du stopper på efterskolen. Eller snakke mindre med dine forældre fordi du flytter hjemmefra. Alt det er noget, der er op til dig, og dem omkring dig. Det vigtigste er, at du mærker efter hvad du har lyst til løbende og handler på den følelse.
F.eks. hvis det er de samme to du bliver ved med at savne fra efterskolen. Så er det vigtigt at du handler på det, og tager initiativ til at ses med dem. Eller hvis du engang får et dårligt arbejde, at du så mærker efter og siger op, og finder noget du bedre kan lide. Jeg ved godt det er lidt simpelt sagt. Men giver det mon mening for dig?
Jeg kan høre, at det har påvirket dig at miste kontakten til dine folkeskolevenner. Du var nemlig virkelig glad for din folkeskole. Men hvis der stadig er nogen af dem du var venner med i folkeskolen, som du gerne vil være venner med i fremtiden, er det slet ikke for sent. Når man går på efterskole kan det være svært at holde sine venskaber hjemmefra ved lige – og det er helt okay og helt forståeligt. Så hvis du kan mærke, der er nogen der du savner, synes jeg bare du skal række ud til dem. Du kan jo skrive noget i stil med: “Jeg savner dig, og håber vi kan ses lidt mere når jeg er tilbage fra efterskole. Hvordan har du det?” Hvad tænker du om den ide?
Jeg synes også det er rigtig vigtigt at du deler dine tanker og bekymringer med dem omkring dig. Jeg er glad for at høre, at du allerede har delt det med dine forældre. Men jeg kan også godt forstå, du ikke vil belaste dem. Men de er dine forældre og det er deres ansvar at passe på dig.
Måske du kan vende det om, og se det som om I bare snakker og du deler dine tanker med dem? Mere end at det er dig der bebyrder dem? Det håber jeg kan hjælpe. Og det lyder også til at du har en bror og en nabo som du holder af, som også kunne være gode at snakke med det om. Kunne det være noget du havde lyst til?
Husk at du ikke er alene, og dine følelser er helt ok! Livet er fyldt med forandringer, og selvom det kan være skræmmende, kan det også være en en måde man lærer og udvikler sig på. Husk at være omsorgsfuld og tålmodig med dig selv under disse overgangsperioder. Måske kan det også være rart at tænke på, at årsagen bag dine bekymringer, er at du har rigtig mange ting og mennesker i dit liv, som du er glade for?
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer til noget. Husk at du altid kan skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar til at lytte og snakke døgnet rundt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen