Brev

Stress

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tusind tak for dit brev og din tillid. Jeg bliver virkelig ramt af din åbenhed, hvor er det flot, at du til trods for alle de ting, du har måttet kæmpe med, de svigt du beskriver, og de sorger der følger med dine livserfaringer alligevel formår at have overskud til at søge hjælp her på BørneTelefonen. Det viser mig, at du er stærk, selvom jeg fornemmer, at du lige nu står i stærk modvind. Selvom det lige nu er svært at få øje på, så brænder der er lys for enden af tunnelen.

Jeg har læst dit brev mange gange og vil virkelig gerne give dig gode råd til at få den hjælp, du har brug for og selv efterspørger.

Sorg og svigt sætter dybe spor i os mennesker. Når de mennesker, der burde passe på os og sørge for tryghed svigter, kan alting virke uoverskueligt og håbløst.

Du beskriver, hvordan hele din krop reagerer. Når du krop reagerer fysisk, er det kroppens måde at fortælle dig på, at der er noget, der ikke er, som det skal være. Din krop siger simpelthen fra. Det er virkelig vigtigt at lytte til de signaler, din krop prøver at advare dig med. Du har fysiske symptomer på stress. Og du har brug for hjælp til at få bearbejdet din sorg og dine svigt – din stress.

Jeg får fornemmelsen af, at det måske har givet lidt ro at flytte tilbage til din moster og onkel. Jeg kommer til at tænke på, om I måske er så tætte, at du kan betro dem, hvordan du har det? Måske de allerede ser det?

At din krop reagerer som den gør, er måske et tegn på, at den nu har fået ro til at mærke sig selv. Det gør ondt, men det er nødvendigt for at du kan komme videre, hvor forfærdeligt det end lyder.

Mit første råd til dig er, at du skal kontakte din læge og fortælle, hvordan du har det. Jeg tænker, at lægen vil henvise dig til en psykolog. Hvis du ikke selv er tryg ved at henvende dig ved lægen, kan du måske bede din moster eller onkel om at tage med dig, kunne du mon overveje det?

Jeg kommer ligeledes til at tænke på, om du mon har en lærer, en veninde eller en anden i dit netværk, som du er tryg ved, og som du kan betro dig til? Hvis du går i skole, kan I måske lave aftaler om, om der er noget, I kan gøre for at lette din hverdag, og måske fjerne nogle lektier eller timer, der måske lægger yderligere pres på dig lige nu?

Du kan også henvende dig til din sagsbehandler i kommunen. Måske din kommune har grupper for unge, der som dig har haft sorg og svigt tæt inde på livet, så du herigennem kunne komme i kontakt med ligesindede.

Du kan ringe til kommunen og fortælle om din situation og spørge, hvordan du kan få hjælp. Du kan være anonym, men hvis du ønsker, at kommunen skal hjælpe dig, skal du på et tidspunkt fortælle dem, hvem du er.

På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. Du kan for eksempel sige: “Hej, jeg er et pige, som har det svært derhjemme og føler mig enormt stresset. Jeg vil gerne tale med en, som arbejder med unge.”

Har du brug for hjælp til at finde det rigtige telefonnummer, kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Så hjælper vi dig. Vi kan også hjælpe dig med at komme i kontakt med kommunen og tale med dig om, hvilken voksen i dit netværk, der ville kunne hjælpe dig.

Hvis du skal tale med kommunen om noget, der sker i din familie, har du ret til at få en bisidder til at hjælpe dig. En bisidder kan være en person, du kender – eller det kan være en af BørneTelefonens søde bisiddere.

Denne video viser, hvordan en bisidder fra BørneTelefonen kan se ud – og videoen viser et eksempel på, hvordan man kan tale med en bisidder: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår

Du kan også ringe direkte og anonymt til vores bisidder på tlf. 35 55 55 59 og tast 2. Læse mere her om bisidning og anonymitet: https://bornetelefonen.dk/bisidder-boernetelefonen/

Desværre er der ikke nogen hurtig løsning på din stress. Det tager tid at genvinde kontrollen med sin egen krop, når den har været overbelastet, som du beskriver. Måske du kan prøve, om du kan få øje på selv små situationer i din hverdag, hvor du faktisk er glad og måske endda smiler.

Prøv at mærke efter, hvad der er godt for dig. Måske det er at gå en tur, lytte til mindfuldness musik, tage et langt bad? Lav evt. en liste over små ting, der gør en forskel i din hverdag. Måske du kan krydse af, hver gang du oplever en ting, der er god for dig.

Måske du kan lægge tre tændstikker i din højre bukselomme. I løbet af dagen kan du så flytte en tændstik over i venstre lomme, når du oplever en ting, der er god for dig. På den måde får du fokus på, at der også er positive momenter.

Jeg håber, du finder en løsning, så du kan få en hverdag med mindre stress.

Mvh. BørneTelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat