Brev
Forældre
Jeg har mange bekymringer og er nogle gange meget ked af det. Men jeg er bange for at fortælle mine forældre om det. Jeg vil heller ikke være til besvær. Mine forældre er tit træt pga arbejde. Jeg er også lidt bange for ikke at være en god datter.
Hvad gør jeg? Skal jeg sige noget? Skal skrive et brev til til jer? ( hvorfor jeg er ked af det)
Mvh en pige der håber i kan hjælpe
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12-årige pige,
Du skriver, at du har mange bekymringer og nogle gange er meget ked af det. Det lyder ikke så rart, og jeg er ked af at høre, at du går rundt og har det sådan. Du skriver ikke om, hvilke bekymringer du har, eller hvad der gør dig ked af det. Er det noget derhjemme eller i skolen, som gør, at du har det sådan?
Du er ikke alene.
Lige meget hvad der gør, at du går med dine bekymringer, så skal du vide, at vi taler med mange på din alder, der bekymrer sig om fx skolen, venner og familie. Måske det er genkendeligt for dig, at høre fra andre børn og unge, hvad de slås med.
Derfor får jeg lyst til at fortælle dig om, at du jo kan søge på temaer på vores hjemmeside og finde breve fra andre børn, som måske har det ligesom dig. Grunden til at jeg foreslår det er, at jeg ikke ved præcis hvad der bekymrer dig. Men jeg vil rigtig gerne hjælpe dig til at få så god og nærværende hjælp som overhovedet muligt.
Derfor får du lige et par forslag til hvor, du kan læse andre børns breve:
https://bornetelefonen.dk/brevkasse/
https://bornetelefonen.dk/bornhjaelperborn/
Du kan vælge en kategori, fx ”familie” og så se andre børns breve og svar om det emne.
Det er ikke sikkert at du lige tænker at det er oplagt at gøre. Men måske er der noget, du genkender og vil kunne se at du ikke er alene om det, du står midt i.
Sig det højt
Du skriver, at du er bange for at fortælle det til dine forældre. Det kan jeg godt forstå, det kan være rigtig svært at dele noget, man er ked af. Derfor tænker jeg på om der mon er andre end mig, der ved hvordan du går og har det lige nu? Og om der er nogen, der kunne være det første skridt at fortælle det til. Måske du har en rigtig god veninde eller en lærer på din skole, som du føler dig tryg ved, kunne det måske være en mulighed, så du ikke skal gå rundt med det alene?
Vi har nogle videoer og råd, der måske kan hjælpe dig til at sige det højt. Tag et kig på dem, hvis du har lyst.
Du har ret til hjælp
Nu ved jeg jo ikke præcis, hvad der gør at du har mange bekymringer og nogen gange er meget ked af det. Men du skal vide at du har ret til at få hjælp til at det bliver bedre.
Hvis det handler om din skole
Hvis det er noget, der sker henne i skolen eller handler om andre elever på din skole – så skal du vide at de voksne i skolen har ansvaret for at det bliver bedre. Hvis du fx oplever mobning, så har du ret til at lærerne og ledelsen på skolen gør noget for at stoppe det. Hvis de ikke hjælper, så har du faktisk ret til at klage. Alt det kan du læse mere om her: Mobning
Hvis det handler om noget derhjemme
Du har ret til at være tryg og bliver passet godt på derhjemme. Hvis du ikke er tryg og har det godt derhjemme, så har du og din familie faktisk ret til at få hjælp til at det bliver bedre. Det er din kommune, som kan hjælpe med. Hvis du har lyst til at høre lidt om hvad kommunen kan hjælpe dig og din familie med, så kan du finde mere lige: Din Side Kommunen
Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen
Hvis det er lidt uoverskueligt at kontakte kommunen og spørge om hjælp, så kan du få en bisidder fra BørneTelefonen. Det er gratis og findes i hele lander – så vi har også en bisidder i nærheden af dig.
Hvis du vil vide lidt mere om hvad en bisidder kan hjælpe med, så kan du læse om det lige her: Bisidder
Du skriver, at du er bange for ikke at være en god nok datter
Jeg får også lyst til at fortælle dig, at det gør indtryk på mig, når du skriver at du er lidt bange for ikke at være en god datter. Det er nemlig sådan, at det er dine forældres ansvar at passe godt på dig. Det står faktisk i loven. Det betyder også, at dét, som de gør og siger til dig, har betydning for hvordan det er at bo hjemme hos dig.
Her på BørneTelefonen, der tror vi på, at alle børn gør det bedste, de kan. Det betyder at både du og alle andre børn har en hverdag med nogle voksne omkring jer. Det som de voksne gør, det har betydning for hvor nemt eller svært det er at være barn hjemme hos dig eller i din skole.
Hvis dine forældre fx skændes rigtig meget eller arbejder sent og ikke er så meget hjemme, eller hvis dine forældre fx siger grimme ting til dig eller drikker for meget. Så har alt det her betydning for hvordan din hverdag er og hvilke chancer du har for at leve op til at være en god datter i dine øjne.
Det samme gælder henne i skolen. Hvis du har en lærer, som skælder meget ud eller de andre børn holder dig udenfor, så er dine muligheder for at have en god dag bare anderledes. Alt det har betydning for hvor god eller dårlig en dag, du har og det har især betydning for alt hvad du så tør gøre og sige.
Derfor skal du vide, at jeg forestiller mig, at du gør det allerbedste du kan. Og hvis der er noget, som er svært eller hvor du bagefter tænker, at du gerne vil have gjort noget andet, når du er sammen med dine forældre – så er mit gæt, at der er en rigtig god grund til at du gør, som du gør.
Jeg håber det giver mening. Grunden til at jeg gerne vil fortælle dig lidt om alt det her er, at du skal vide, at jeg tror på, at du gør det bedste, du kan. Og hvis der er noget, der gør det svært at være så god en datter, som du gerne vil være, så er det faktisk de voksnes ansvar.
Du kan også ringe til os
Nu har jeg skrevet om forskellige muligheder. Det er ikke sikkert at du lige tænker at det passer perfekt til det, du står midt i. Derfor sidder jeg også og tænker på, om det kunne være rart for dig at ringe til os?
Der vil én af de søde rådgivere kunne spørge lidt mere ind til, hvad det mon er som bekymrer dig og forstå dit liv og din hverdag lidt bedre. Og på den måde, vil du måske også kunne få nogle gode råd, der passer mere præcis til det, du har brug for.
Du er i hvert fald altid velkommen til at ringe til os.
Vores nummer på 116111. Du må også altid gerne skrive til os igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen