Angst, søvnproblemer og eller depression?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år,

Tak for dit brev. Jeg kan mærke, at du har mange ting på hjerte, som fylder. Jeg forstår godt, at det kan gøre det svært at sove om natten.

Du skriver at du ikke føler dig god til at snakke om følelser. Men i dit brev kan jeg se, hvordan du allerede har sat ord på mange af de oplevelser og følelser, som går dig på.

Du skriver, at du føler dig trist, at din hjerne hele tiden er på arbejde og at det går ud over din koncentration i skolen. Det er en rigtig god og præcis måde at beskrive dine følelser på.

Fremtiden

Når man går i 9. klasse, begynder mange unge at føle et pres om at tage stilling til deres fremtid. Det kan føles lidt som et konstant bombardement af spørgsmål og forventninger om, hvilken retning de skal vælge for deres uddannelse og karriere.

Det er en tid, hvor man måske også skal navigere gennem valg af gymnasium, erhvervsuddannelser eller andre uddannelsesmuligheder, samtidig med at man forsøger at finde ud af, hvem man er, og hvad man rent faktisk interesserer sig for.

Det er som om, at alting pludselig skal planlægges og frygten for at vælge forkert eller ikke leve op til forventninger, kan føles som et helt uoverskueligt pres, der faktisk godt kan ende med at gøre én både træt og bange.

Er det mon også lidt det du beskriver, når du fortæller, at du ikke vil skuffe nogen?

Husk, at det er okay ikke at have alle svarene lige nu. Jeg ved godt, at det ikke altid føles sådan. Men mange unge ved slet ikke, hvad de vil, når de går i 9.klasse, og det er helt okay.

Det vigtigste er at give dig selv tid og plads til at udforske dine muligheder og finde den retning, der føles rigtig for dig.

Når presset føles overvældende er det godt, at få hjælp

Vi kan ikke altid styre vores tanker eller hvordan vi har det, men det er vigtigt at huske, at du altid kan få hjælp, når det er svært.

Her tænker jeg også på din frygt for, at du måske har angst. Vi kan ikke fortælle dig om du har angst, da det kun er en læge, psykiater eller psykolog, der kan diagnosticerer. Derfor tænker jeg, at det måske ville være rart at kontakte lægen og få svar på om du kan have angst?

Når det er svært at sove og tankerne overmander dig, kan du måske se lidt på det mentale motionscenter her. Her kan du også læse meget mere om angst og prøve nogle af de gode øvelser på siden.

Det kan man nemlig få hjælp til, så det bliver lettere at være dig.

Jeg kan se, at du ikke vil have, at nogen skal spekulere over, hvordan du har det. Men måske har din lærer eller dine forældre allerede lagt mærke til, at du ikke føler dig så godt tilpas.

Det kan være, at du virker mere træt end normalt. Det kan også være, at du er god til at skjule det.

Jeg forstår, hvis det er svært at håndtere deres bekymringer og spekulationer. Men jeg kan også se, at du befinder dig i en situation, der gør det svært for dig at gøre de ting, du gerne vil. Det bekymrer mig, hvis du tror, at du skal klare det hele selv.

Har du måske lyst til at tale med en af dem om det? Du kan bruge dit brev her som hjælp og læse det højt for dem.

Mange andre unge har gjort det samme før, og det kan gøre det lidt lettere at dele sine følelser, når man har en anden voksen herfra, der bekymrer sig om en.

Vil gerne snakke

Hvis du synes, det er svært at tale med dem, kan du måske have lyst til at tale med en fra BørneTelefonn først?

Vi har åbent døgnet rundt, og du kan ringe på 116111 når du har brug for det.

Vi er vant til at tale med mange forskellige unge, og hvis det er svært for dig at sætte ord på dine følelser, kan du øve dig sammen med os i telefonen. Det er der faktisk også rigtig mange unge, der bruger os til.

Selvom tingene kan føles svære lige nu, så husk, at du ikke er alene, og der er hjælp at få.

At nå ud og tale med nogen, enten os fra Børnetelefonen, din læge eller en fra dit eget netværk, tror og håber jeg på vil gøre forskel og lette lidt på din situation.

Vær ikke bange for at tage det første skridt mod at få den støtte, du har brug for.

Kærlig hilsen Børnetelefonen