BørneTelefonen om natten

BørneTelefonen kan også hjælpe dig om natten. Vi har åbent helt til kl. 02.00 på telefon 116111 og på chatten.

Det er vigtigt for os, at du ikke står alene i en situation, hvor du har brug for en voksen.

Der er færre rådgivere på vagt om natten, så der kan godt være kø på chatten. Hvis du har brug for hjælp hurtigt, skal du enten ringe på 116111 eller på 112.

Husk, at du altid skal ringe 112, med det samme, hvis du er i livsfare.

5 gode råd Kan du ikke sove?

Gør dit værelse behageligt og soveklar ved at…

Dæmpe lyset eller slukke det helt, så din krop ikke tror det er dag. Det er også en god ide at få lidt frisk luft ind, så du ikke skal sove i et indelukket rum. Sæt din telefon på flytilstand, så der ikke kommer uventede lyde fra den.

Læs i en bog eller hør afslappende musik…

Du kan få dine tanker på noget andet ved at læse og det kan være med til at berolige dig. Du skal helst ikke læse på din computer eller mobil, fordi at lyset kan være forstyrrende, når du skal sove. Musikken har også en  afslappende effekt på kroppen og kan hjælpe dig med at finde ro.

Løs ikke problemer om natten, men fortæl dig selv at det kan vente til næste dag…

Det er måske lettere sagt end gjort, men det er godt at huske på. Om natten kan det være svært at finde løsninger på problemer og man kan let komme ind i en dårlig spiral, hvor alt virker uoverskueligt. Prøv at fortæl dig selv, at du gerne ville give dine tanker og bekymringer tid, men at du vil prøve at gøre det næste dag, når du har sovet.

Skriv det der kører rundt i hovedet ned…

Hvis du ligger og tænker på ting du skal huske, nå eller sige… Eller hvis dine tanker overvælder dig, så kan det være rart at skrive dem ned. Det er ikke meningen, at du skal skrive i lang tid, men skriv fx nogle ord ned, der gør, at du kan huske det næste dag. Så kan du måske lettere give slip på dine tanker. Du kan også sende din bekymring afsted med bekymringsraketten.

Hvis du slet ikke kan sove, så accepter at du er vågen og prøv at lade det være okay…

Nogen gange når man ikke kan sove, så bliver man stresset eller irriteret på sig selv. Det kan være en hjælp, at give slip på ideen om at du skal sove lige nu og her. Prøv at vær god mod dig selv, ved at sige til dig selv, at det er okay. Prøv at nyd at du lige nu har tid til dig selv, til at ligge i din seng og slappe af. Selvom du ikke sover, så får din krop nemlig stadig hvile og ro.

Øvelse Træk vejret

Hvis du føler dig meget urolig i kroppen, eller du kommer til at hyperventilere, så prøv denne øvelse for at få ro i kroppen.

Lav din egen plan for Hvordan du får ro

Sådan kan du stoppe tankemylderet og finde ro. Prøv BørneTelefonens værktøj mod stress.