Nattelinjen

Vi er her også om

Natten

Åbningstid: kl. 23-02

Hvis du har et problem om natten, som du ikke synes, kan vente til dagen efter, er du meget velkommen til at ringe eller chatte med os på nattelinjen.

BørneTelefonens nattelinje er en smule anderledes end inden for den normale åbningstid, da der er færre rådgivere på vagt. Vi kan derfor i nogle tilfælde være nødsaget til at henvise til BørneTelefonen i vores normale åbningstid (kl. 11-23), hvis vi vurderer, at situationen kan vente til dagen efter.

Vi hjælper med at genfinde

Ro og tryghed

Vi kan sammen med dig finde ud af, om du skal handle på dit problem med det samme, eller om du måske har brug for en længere samtale med os dagen efter.

Det er vigtigt for os, at du ikke står alene i en situation, hvor du har brug for en voksen.

5 gode råd

Kan du ikke sove?

Gør dit værelse behageligt og soveklar ved at…

Dæmpe lyset eller slukke det helt, så din krop ikke tror det er dag. Det er også en god ide at få lidt frisk luft ind, så du ikke skal sove i et indelukket rum. Sæt din telefon på flytilstand, så der ikke kommer uventede lyde fra den.

Læs i en bog eller hør afslappende musik…

Du kan få dine tanker på noget andet ved at læse og det kan være med til at berolige dig. Du skal helst ikke læse på din computer eller mobil, fordi at lyset kan være forstyrrende, når du skal sove. Musikken har også en  afslappende effekt på kroppen og kan hjælpe dig med at finde ro.

Løs ikke problemer om natten, men fortæl dig selv at det kan vente til næste dag…

Det er måske lettere sagt end gjort, men det er godt at huske på. Om natten kan det være svært at finde løsninger på problemer og man kan let komme ind i en dårlig spiral, hvor alt virker uoverskueligt. Prøv at fortæl dig selv, at du gerne ville give dine tanker og bekymringer tid, men at du vil prøve at gøre det næste dag, når du har sovet.

Skriv det der kører rundt i hovedet ned…

Hvis du ligger og tænker på ting du skal huske, nå eller sige… Eller hvis dine tanker overvælder dig, så kan det være rart at skrive dem ned. Det er ikke meningen, at du skal skrive i lang tid, men skriv fx nogle ord ned, der gør, at du kan huske det næste dag. Så kan du måske lettere give slip på dine tanker. Du kan også sende din bekymring afsted med bekymringsraketten.

Hvis du slet ikke kan sove, så accepter at du er vågen og prøv at lade det være okay…

Nogen gange når man ikke kan sove, så bliver man stresset eller irriteret på sig selv. Det kan være en hjælp, at give slip på ideen om at du skal sove lige nu og her. Prøv at vær god mod dig selv, ved at sige til dig selv, at det er okay. Prøv at nyd at du lige nu har tid til dig selv, til at ligge i din seng og slappe af. Selvom du ikke sover, så får din krop nemlig stadig hvile og ro.

Bekymringsraket

Giv slip på dine bekymringer og send dem ud i universet!

Det kan føles rart at skrive sine bekymringer ned, for så at give slip på dem og finde ro.

Øvelse Træk vejret

Hvis du føler dig meget urolig i kroppen, eller du kommer til at hyperventilere, så prøv denne øvelse for at få ro i kroppen.

Lav din egen plan for Hvordan du får ro