Brev
had skal jeg gør, for 117 gang…
Hejsa
Jeg er en pige på 15 år. jeg håber du/i kan hjælpe mig. for det er meget svært for tiden.
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver, eller hvordan jeg skal få startet det, men tror bare jeg vil kast mig ud i det, efter at have skrevet denne linje for 117 gang…
Jeg ved at folk går rundt med større problemer end mig, men jeg tror virkelig bare, at jeg for en gangs skyld har brug for at komme ud med det.
Mit problem er at jeg ganske enkelt ikke kan klare og overskue skolen mere. Jeg har det fint med fagene, og jeg klarer mig okay i skolen. Jeg har altid (i hvert fald for det meste) lavet mine lektier og har passet min skole.
Mit problem er at jeg ganske enkelt ikke kan klare skolen mere. Jeg er stresset når, jeg er i skolen og når jeg kommer hjem, og jeg er begyndt at døje rigtig meget med hovedpine og kvalme i skole, og jeg har svært ved at falde i søvn derhjemme.
Jeg kan ikke klarer at være inde i min klasse mere. Jeg bliver hvilke ked af det, jeg græde når jeg kommer hjem, fordi det er så svært at være inde i min klasse.
Nogle som jeg snakker med i pause, siger helt tide til mig at det er synd for mig, at jeg går inde i min klasse, fordi de snakker ikke til mig og behandler ikke mig så godt i klassen. Jeg føler at jeg ikke kan gør noget, og så bliver jeg meget frustreret.
Jeg skal ikke tænke på sådan noget, Ja, jeg har da overvejet at begå selvmord, op til flere gange. Jeg har været meget tæt på at tage mit eget liv, to gange i det hele.
Det første gang, hvor jeg var tæt på at tage mit eget liv. Den var den 21 Januar. Hvor jeg var på vej ud, for at cykel en tur. Jeg stå ved dør også gik jeg tilbage. Hvor jeg gik op på mit værelse, hvor jeg skade mig selv, så det begyndte at bløde.
Andre gang, hvor jeg var tæt på at tage mit eget liv. Det var den 17 April, hvor jeg var udenfor og gå en tur. Hvor jeg fandt træ, som jeg klatre op af træ, for at binde snor rundt om træ. Jeg har det ikke godt med mig selv, og jeg kunne ikke mere i mit hoved. Jeg føle, at jeg ikke kunne mit liv mere. Men selvom jeg ikke har det godt fortiden, så skal jeg bare ikke tænke på sådan noget. Men heldigvis hoppe jeg ned af træet. Men det er ligesom jeg ikke tør, jeg ved at verden nok ville være ligeglad, men alligevel tøver jeg.
Jeg kan slet ikke overskue at have et liv mere, og sådan har jeg haft det længe.
Jeg har bare altid fået af vider, at jeg skal være stærk og bare skulle kæmpe videre. Men jeg kan ærligt ikke se hvad der er at kæmpe videre for.
Alle dem jeg kender har set den helt forkerte af mig, da jeg altid har holdt en facade og skjult alt det der har gjort ondt på mig. Hvilket har resulteret i, at hverdag gennem hele mit liv er jeg kommet grædende hjem, eller bare gået op på mit værelse for at græde.
Synes snart jeg har gjort mit her i venden, og jeg forstå ikke hvorfor jeg skal kæmpe mere, jeg er lige ved at givet op på det hele.
Jeg ved måske godt mine problemer ikke er så store, men de fylder utrolig meget.
Mit hoved er ved at sprænge, og jeg tror virkelig ikke jeg er skabt til at være her mere i livet.
Mine tanker flyver mega meget fortiden. Det påvirker mig rigtig meget, og jeg græder hele tiden. Jeg er også begyndt at hade mig selv, hade hvert et åndedrag, hade lyden af min stemme, hade mit ansigt, hade min krop, hade mine karakterer o.s.v.
Jeg synes det er blevet værre og værre, jeg tror min krop er ved at give op, for på det sidste stykke tid, har jeg være mange svimmel og har haft to anfald.
Jeg har også virkelig svært ved at falde i søvn, når mine tanker flyver runde.
Jeg føler, at jeg er i en sort kasse, og ikke kan komme ud af den, fordi alle står om på den, og jeg står bare der og ikke kan gør noget.
Jeg har snakke med min AKT lærer, og forældre. Men jeg synes det ikke hjælper mig, så meget. Så har du nogle god råd til mig, hvad jeg skal gør.
Jeg ville gange sige tak for, at du har læst mit brev og håber du kan hjælpe mig.
Hilsen pige på 15
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Du er bekymret for, at dine problemer ikke er store nok til Brevkassen. At du ikke fortjener at få hjælp. Det gør du. Det er vigtigt, at du ved, at vi tager alle breve og opkald alvorligt.
Hvis man oplever at være udenfor i skolen kan det næsten føles som om, at man er låst ude at en fællesskab. Man har prøvet en masse forskellige nøgler for at komme ind til de andre. Men ingen nøgle passer til deres lås. Man er låst ude.
Jeg læser, at du har været i en rigtig usund klasse i lang tid, uden at der er blevet gjort noget ved det. Jeg forstår derfor også godt, at du får det skidt når du ikke oplever, at de voksne hjælper. Jeg er glad for, at du har turde dele det med din AKT lærer og dine forældre. Det kræver stort mod, at dele svære tanker og følelser. At blive holdt udenfor eller ikke talt til er også mobning. Det har skolen pligt til at gøre noget ved. Du skal ikke kæmpe alene her!
Ligesom, at du har skrevet herind, så fortæller det mig, at du er god til at mærke i dig selv, når noget er galt og bede om hjælp. Selvom du måske ikke selv kan mærke det lige nu, så er det altså virkelig flot. Jeg tænker, at det kan betyde, at du inderst inde godt ved, at du fortjener hjælp til at få det bedre i skolen. Hvad tænker du mon om det?
Når et barn bliver mobbet og føler sig udenfor er det nemlig meget vigtigt, at de voksne blander sig og sørger for, at det stoppes. Man kan sige, at det ikke er dit ansvar at stoppe det, men altid den voksnes. Det er nemlig ikke kun det enkelte barn, som har et problem, hvis der er mobning – men hele klassen.
Du har ret til at føle dig tryg og glad i din klasse. Jeg forstår godt, at du bliver stresset, mister lysten til livet, græder og føler dig meget alene når du ikke får hjælp. Jeg forstår godt, at det bliver for meget for dig. Ansvaret for at stoppe det kommer til at veje alt for meget på dine skuldre. Og det bliver en opgave du skal løse alene, som slet ikke kan løses alene.
Alle skoler skal have en antimobbepolitik, hvilket betyder, at din skole skal  hjælpe børn der udsættes for mobning. Selvom du måske ikke selv synes det, så er det en form for mobning når du føler dig uden for. Hvis din skole vælger at lade være med at gøre noget, er det ikke i orden. Derfor håber jeg også, at du vil prøve at tale med din AKT lærer igen. Måske du kan vise ham/hende dette brev og mit svar?
Hvis du stadig ikke oplever at blive taget alvorligt synes jeg, at du skal ringe ind til BørneTelefonen. Vi vil meget gerne hjælpe dig med, at få det bedre i din skole. Hos BørneTelefonen kan du faktisk klage over din skole, hvis du mener de ikke har hjulpet dig godt nok. Alt du skal gøre er at ringe til os på 116 111 og sige: “Jeg vil gerne klage over min gamle skole”. Så vil en rådgiver hjælpe dig. Du kan også læse om, hvordan du og dine forældre kan klage her: https://bornetelefonen.dk/klage/
Når jeg læser dit brev får jeg indtrykket af, at du er meget ked af, at det ikke har hjulpet at sige det højt til dine forældre. Er det mon rigtig forstået…? Jeg tænker ihvertfald, at man kan komme til at føle sig meget ensom, hvis man ikke føler ens forældre lytter til en og hjælper en.
Jeg tænker, at der kan være mange årsager til at dine forældre ikke har hjulpet dig med en god løsning. Måske de slet ikke forstår, hvor alvorligt det er? Måske de ikke ved, at du får det skidt og har lyst til at skade dig selv. Det skal de vide. De er nødt til at forstå, hvor alvorligt det er, så de kan hjælpe dig på bedste vis.
Nogle gange er det som om, at forældre har så travlt med mange andre ting, at de glemmer at høre efter når man fortæller alvorlige ting. Derfor kan det være en god idé, at aftale et familiemøde, en gåtur eller måske en tur på en café. Man kan endda sige, at det skal være telefonfri. Det er en måde, at sørger for at ens forældre ikke har gang i tusinde ting, men bare lytter. Måske du kan komme på flere?
Det er deres ansvar, at du har det godt og derfor skal de lytte til dig.
Det kan også være, at du kan komme i tanke om andre voksne du stoler på? Hvis dine forældre ikke hjælper, kan det være at du har en bedsteforældre, en venindes mor/far eller måske en helt tredje? Du kan tænke over om der mon er flere der kunne være en mulighed? For du må ikke give op. Du skal have hjælp til at få det bedre. Hvis det ikke hjælper i den klasse, du går i nu, så kunne det måske være en idé at rykke over i en anden klasse?
Det er så tydeligt for mig, at du er en ansvarfuld, moden og følsom pige. Men du føler dig alene. Du mangler voksne skuldre at stå på. Derfor har jeg i mit brev forsøgt, at hjælpe dig med at finde modet til at række ud igen. Jeg håber, at det hjælper dig til at få den hjælp du skal have. Jeg håber det giver følelsen af at stå godt og trygt på nogle voksne skuldre. Måske du vil opleve at de bærer dig og hjælper dig opad hullet du er havnet i. Det håber jeg.
Du er som sagt også altid velkommen til at ringe til os på 116 111. Vi vil meget gerne være de første skuldre du kan stå på.
Du kan også prøve at kigge på vores temaside om mobning her. Vi har også nogle gode råd til når man har svært ved at sove eller når man har brug for hjælp til at finde ro i hovedet. Du kan finde det her og her.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen