Brev
Døds tanker
Hej jeg er en pige på 15 og lige for tiden er jeg begyndt at få små selvmords tanker.
Ved ik rigtig hvornår det startede men ved bare det er startet begrund af stress fra skole af. Mine tanker er bare at ‘hvad nu hvis jeg bare dræbte mig selv, så skulle jeg ik tænke på fremtiden med hvad jeg vil have af uddannelse osv. da der bliver rigtig meget press på med det’ lige for tiden er de tanker ikke så slemme men derfor vil jeg alligevel gerne have dem væk så hurtigt som muligt. Håber i kan hjælpe lidt:)
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Tusind tak for dit brev. Du beskriver meget klart, hvordan du har det. Jeg får et indtryk af, at du er god til at mærke, hvordan du har det og hvornår du bliver presset fx af skolestress. Det er en kæmpe styrke! Det er også en kæmpe styrke, at du kan række ud og bede om hjælp, når du kan mærke, at du har brug for det.
Jeg kan høre på dit brev, at du har det skidt for tiden. Det lyder bestemt ikke rart for dig at gå med sådan nogle tanker, og jeg kan virkelig godt forstå, at du gerne vil have dem væk så hurtigt som muligt! Det vil jeg rigtig gerne prøve at hjælpe dig med.
Du skriver i dit brev, at dine tanker for tiden er, at hvis du nu bare dræbte dig selv, så ville du ikke behøve at tænke på fremtiden. Det lyder rigtig hårdt at gå med så tunge tanker. Jeg får et indtryk af, at du måske er ret overvældet af skolen og valg af uddannelse.
Ud fra din alder vil jeg gætte på, at du er i udskolingen i folkeskolen – måske 8. eller 9. klasse. Jeg har snakket med mange unge på din alder, som også synes, at de mange valg, man begynder at skulle tage fx i forhold til uddannelse, kan være rigtig stressende. Det kan nogen gange hjælpe at vide, at man ikke er den eneste, der har det sådan.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg nysgerrig på, om du mon har snakket med nogen om, hvordan du har det? Stress og tunge tanker har det med at vokse, hvis man holder det for sig selv. Følelsen af stress kan blive “fodret” af alle de tanker, der kører rundt i ens hoved. For at stoppe det tankespind er det vigtigt at tale med nogen, om hvordan du har det.
Derfor er mit råd til dig, at du forsøger, at snakke med en, som du er tryg ved. Det kunne være din mor, far eller måske en lærer. Det kunne også være, at du har mere lyst til at tale med en god ven eller veninde. Har du mon mod på det?
Du kunne også tale med en studievejleder. Personer fra skolen kender ret sikkert til, at nogle unge kan føle sig pressede og have dødstanker. Devil kunne støtte dig i at få mere hjælp, hvis dødstankerne tager til og kommer til at fylde for meget – i stedet for at klinge af. Hjælpen kan fx bestå i samtaler med en psykolog.
Ens svære tanker kan tit føles lidt mindre tunge, når man siger dem højt til andre. Og det er du faktisk allerede i gang med ved at skrive ind til os. Derfor håber jeg, at du kan bruge det mod, som du har vist ved at skrive herind, til at snakke med en, som du er tryg ved.
Jeg hører fra mange unge, at de synes, at det er svært at starte sådan en samtale. Måske har du det også sådan? En måde at starte sådan en samtale på kan fx være at vise dit brev og mit svar til dig til den person, som du vælger at tale med.
Du er også meget velkommen til at ringe eller chatte med os på BørneTelefonen, vores telefonnummer er 116111. Der sidder altid en rådgiver klar til at snakke med dig, og du er helt anonym, når du ringer ind.
Jeg håber, at du kan bruge mine forslag.
Kærlig hilsen BørneTelefonen