Eksamensangst

Få gode råd og hjælp til at lægge en plan, så du er godt forberedt til din eksamen. Snup et opmuntrende citat eller få dine katastrofetanker ud af hovedet. Du kan også prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.

Katastrofetanker? Få hjælp

Øvelse

Forbered din eksamen

Guide

Husk på at...

Selvom en eksamen kan være vigtig for dig så husk, at det ikke er den ene eksamen, der afgør, hvordan din fremtid bliver.
Og den karakter du får, siger ikke noget om, hvem du er som person. Hvis en af dine venner får en dårlig karakter, tænker du heller ikke, at de er en dårlig ven eller mindre værd.

Få ro på inden du skal op

Citater

En uge til eksamen Hvad gør du?

Stem

Fem gode råd mod Eksamensangst

Hvis du er nervøs eller angst for at skulle til eksamen, så snak med din lærer om så snart, du kan, så du ikke gør med frygten for dig selv.

Måske I kan lægge en plan og finde på nogle små aftaler, der kan give dig mere ro.

Fx kan i aftale, at hvis du bliver nervøs, så må din lærer gerne huske dig på at trække vejret ned i maven, give dig et glas vand eller sige noget beroligende.

Hvis du gerne vil tale med din lærer om din nervøsitet, kan du fx sige: ”Jeg er rigtig nervøs for at skulle til eksamen, kan vi tale sammen om, hvad der skal ske? Og kan vi lave nogle aftaler, der kan gøre mig bedre tilpas?”

Forbered dig – men husk også at holde fri.

De fleste ville blive rigtig utilpasse, hvis de skulle fortælle om noget til en eksamen, som de ikke havde forberedt sig på.

Derfor er det en god ide at planlægge, hvordan man kan forberede sig bedst muligt til sin eksamen. Du kan prøve at lave en plan her.

En vigtig del af planlægningen er også, at du  skal have fri. Hjernen har brug for pauser, så den kan lade op.
Læs i 45 minutter og hold så 15 minutters pause. Brug pauserne væk fra computeren!

Lav en øvelse: Forestil dig hvordan din eksamensdag kommer til at forløbe.

Hvis man ser sin eksamensdag for sig, så kan det være, at frygten bliver mindre, fordi det ikke er lige så ukendt længere.

Prøv at luk dine øjnene og forestil dig hele dagen – fra du vågner til din eksamen, er overstået.

Hvad tid står du op? Hvad spiser du? Øver du dig, inden du går ud ad døren? Er du i god tid? Hvad laver du, inden du bliver kaldt ind? Hvad sker der inde til eksamenen?

Når man passer på sin krop, får man det typisk bedre med sig selv og så bliver det lettere at styre sine tanker i en positiv retning. Få ideer til, hvordan du passer på din krop:

Forsøg at få rørt dig og dyrket noget motion. Når man bevæger sig, bliver der nemlig sendt lykkestoffer til hjernen. Det gør en i godt humør!

Det er også vigtigt, at du får spist godt og sundt og sovet om natten. Hvis man får for meget sukker, kan man let blive træt og have svært ved at koncentrere sig om fx at læse.

Lige inden du skal op, kan det hjælpe dig at lave vejrtrækningsøvelser eller du kan lytte til din yndlingssang og gå lidt frem og tilbage imens.
Det kan nemlig få kroppen til at slappe mere af.

Fortæl dine forældre og venner, hvordan du har det.

Hvis man går med en klump i maven, så er det altid en god ide at sige det højt til dem, der er omkring en. Ved at tale om sin nervøsitet, kan klumpen blive mindre.

Du kan fx sige: ”Jeg er rigtig nervøs for min eksamen, jeg har brug for, vi taler om det”.

Hvis du oplever at dine forældre eller andre omkring dig, har høje forventninger til dig, så er det også godt at få talt om. Fortæl dem, at de høje krav gør dig endnu mere nervøs.

Nogle gange kan man tro, at andre har høje krav til en. Når man så får talt med dem, kan det vise sig, at de slet ikke har det.

Slap af og find ro Vejrtrækningsøvelse

Eksamensangst Vidste du at?

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre. En eksamen er en situation, hvor de fleste vil opleve at føle sig vurderet, hvilket ofte vil medføre en øget nervøsitet.

Nervøsiteten kan faktisk få dig til at præstere bedre til en eksamen, fordi du gør alt, hvad du kan, for at gøre dit allerbedste.

Men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så kan det føles rigtig ubehageligt. Man kan fx opleve svimmelhed, kvalme, hurtig vejrtrækning, blackout, tørhed i munden og meget negative tanker og frygt for, at det værst tænkelige sker. Hvis du har det sådan, så er det vigtigt at du får talt med nogen om det.

Gode råd fra børn:

Så hvis du gør dig umage og gør dit aller bedste så skal du nok klare de eksaminer med en flot karakter. Og en sidste gang! Husk at karaktere og alt det lort ikke er alt. Du kan sagtens få et godt job engang

Gode råd fra børn:

kan selv huske hvor nervøs jeg var dengang. Men jeg satte mig for at øve, og gør mit bedste, man kan ikke gøre det bedre end man allerede prøver. Det synes jeg skal være dit mål.

Gode råd fra børn:

Jeg hader også test i skolen og sådan noget, men min mor siger altid du skal gøre det bedste du kan. Så “bare” gøre dit bedste. Du kan også sige det til din lære så hun/ han ved det.

Gode råd fra børn:

Jeg har et lille råd. Hvis du ikke allerede har gjort det kan du fx snakke med din lærer om det. Du skal i hver fald ikke panikke! Det hele skal nok gå👍🏼

Gode råd fra børn:

Det lyder godt nok nederen, men jeg tror det bedste du kan gøre bare er altid at lave dine lektier grundigt og spørge læreren hver gang hvor der er noget du ikke forstår og deltage en masse i timen.

Gode råd fra børn:

Selvom det kan være lidt flovt at spørge læreren så bliver man bare så meget bedre til fagene. Ved at lave sine lektier er man forberedt til at sige noget klogt i timen.

Gode råd fra børn:

Til selve eksamen tror jeg bare det vigtigste du kan gøre er, at gøre dig rigtig umage, sørge for at få ordentlig søvn og forberede dig i god tid.

Gode råd fra børn:

I min kommune er der sådan en Ungdomsklub. Der kan gå til lektiecafe og få hjælp til lektierne af lærere sammen med en masse andre jævnaldrende fra kommunen.

Gode råd fra børn:

Og ellers så husk på: Selvfølgelig vil du gerne klare dig godt, men hvad er egentlig det værste der kan ske???

Gode råd fra børn:

Hvis du sidder derhjemme og har problemer med lektierne kan du jo altid ringe til en ven eller veninde og spørge ham eller hende om hjælp.