Brev

Eksamen

Hej

jeg er en 15 årig pige, der snart skal op til eksamen.
Jeg bliver rigtig tit nervøs
når jeg skal op til en mundtlig prøve,

og vil faktisk gerne få nogle råd til,
hvordan man kan tackle sin nervøsitet.

Pige, 15 år
Svar fra andre

Børn

Halløjsa, det vil jeg da lige prøve at hjælpe lidt med.

Jeg var selv oppe til folkseskolens afgangsprøve for et år siden, og jeg kan love jer, at det bliver en…. interessant oplevelse. Jeg var selv meget nervøs, for det var jo nu det virkeligt gjaldt.
Men tydeligtvist kom jeg jo ud på den anden side, eftersom at jeg lige nu skriver råd til jer, hele vejen fra Californien endda. Nå, men det var jo rådene vi kom fra:

1. Afgangseksamen virker langt mere skræmmende før, den er startet. Når man endeligt er igang med de skriftlige prøver, så finder man ud af, at det nok ikke er SÅ slemt, som man måske oprindeligt troede. Sådan var det i hvert fald for mig.

2. (Sidste skoledag) Hvis i har en mundtlig prøve 1-3 dage efter sidste skoledag, lad absolut VÆRE med at drikke for meget alkohol, min mundtlige engelskprøve var to dage efter sidste skoledag, og der var nogle af mine venner der fik knapt så gode karakterer, fordi at de havde tømmermænd i 24 timer efter. Det er ikke fordi, at i ikke må drikke, bare lad være med, at blive plørefulde.

3. Til de skriftlige prøver, især dansk og matematik, medbring godt med snacks, at spise eller at tykke på noget nedsætter stress utroligt meget.

4. Lad HELT være med at prokrastinere, begynd med at arbejde fra starten af den tid, i får ved de skriftlige eksamener, det kan godt være, at den tid i får, lyder som værende utroligt lang, men den VIL føles meget kort. Og i forhold til de mundtlige prøver, udskyd ikke arbejdet for det vil komme tilbage for, at bide jer i røven, hvis i gør. Det er meget muligt at i vil opdage en fejl i jeres arbejde, som kan forsage at i må genskrive den halve opgave. Det er langt mindre stressende hvis, at man har rigeligt med tid.
Jeg opdagede en betydelig fejl i den præsentation, jeg havde lavet til min mundtlige dansk prøve, og var nødt til at skrive halvdelen af den om aftenen før. Det lykkedes mig dog at få et 10-tal alligevel.

5. Øv jer, igen, og igen, og igen, og igen, til i bogstaveligt talt drømmer om den mundtlige prøve, i øver jer på. I vil føle jer langt mindre nervøse lige op til prøven hvis, i føler jer meget sikre i jeres arbejde. (I den mundtlige dansk prøve skal i gå så dybt som muligt i jeres tekst, hvilket betyder at i skal slå hvert eneste ord i er en lille smugle i tvivl om op, og hvis det er en genstand, eller dyr, find ud af hvad den eller det er forbundet med. Det VIL læreren og censor spørge jer om. Er byen mennesketom? hentydning til døden. Osv.)

6. Gå i seng klokken ni, og stå op klokken otte. Hvis i ikke for nok søvn, eller jeres døgnrytme bliver ændret for drastiske på grund af at i har “ferie” (hvilket i ikk burde behandle den som), vil i bare gøre livet hårdere for jer selv.

7. Motioner i to timer dagligt ved enten at gå i træningscenteret, ved at løbe, ved at styrketræne hjemme (hvad man kan gøre uden udstyr), eller ved at cykle. Dopamin nedsætter stress og nervøsitet betydeligt, og giver en generelt bedre dag, fordi at det er et af de “glade” hormoner hjernen udløser, når man motionerer.

8. Vælg den tidligste tid på dagen som muligt til de mundtlige prøver, det kan være utroligt stressende at se på at alle de andre enten generelt klarer sig dårligt eller utroligt godt før, at man selv skal ind. Hvis du selv kommer ind tideligt, kan du sidde udenfor, og være glad for at det allerede er ovre for dig, mens dine venner er inde.

9. Mød op i god tid, sådan at der er tid til at øve sig, og tid til at tale med dine venner. Vejret skulle gerne være som sidste år (utroligt godt til at sidde udenfor i), så sæt dig på en bænk i skyggen og nyd den friske luft.

Jeg ved godt at det er en del, og at det måske ikke er alt, der er brugbart for jer, men de ovennævnte punkter er meget af hvad jeg gjorde, og jeg graduerede med et gennemsnit på 10,9. Så mon ikke at det hjalp? 🙂

Og så kan jeg jo bare sige held og lykke, og husk at planlægge en STOR fest når i er gradueret.

  • Anonym, Dreng, 16 år

Hej, jeg er selv meget nervøs hver gang jeg skal til mundlig prøve på et eller andet, jeg går helt kold og det er ikke rart. Jeg har et par gode råd til hvordan du kan komme af med det.

Du kan prøve at holde nogle taler, foreksempel til fest eller andre ting for så bliver du vant til at sige noget foran andre, du kan altid starte med bare at stå foran spejlet og snakke, men hvis du føler dig klar så prøv det med at holde en tale eller sige noget til et arrangemant.

  • Anonym, Pige, 11 år

hej, jeg ved hvordan du har det jeg kan også blive meget nervøs. bare du gør alt vad du kan så skal det nok gå. stol på dig selv at du godt kan. 🤞💕

  • Anonym, Pige, 12 år

Det er ikke længere muligt at give råd til dette brev. Vil du hjælpe andre børn, så klik her

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Har du tanker som:
Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.