Bliver udsat for vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du Tak for dit brev, jeg synes, det er rigtig godt, du har skrevet. Det er absolut ikke i orden, at du bliver behandlet, som du beskriver det. Jeg synes, det er rigtig godt og modigt af dig, at beskrive din situation og bede om hjælp. Der er ingen mennesker, der skal udsættes for vold og psykisk terror.  Jeg tænker, det er det, du har været udsat for hele dit liv og det er forståeligt, at du ikke kan, magte det længere. Jeg tror, du har brug for hjælp til, dels at komme hjemmefra, men også få forklaret din familie, at det ikke er acceptabelt at behandle dig, som de gør. Og måske få dem til at indse, at det ikke behøver, at ødelægge jeres familie, hvis sandheden kommer frem..? Men uanset om du kan få dem til at forstå det eller ej, så tænker jeg, at det vil være det bedste, hvis du søger hjælp udefra. Da du stadig er under 18 år, så har kommunen et særligt ansvar for at passe på dig, så hvis du henvender dig til kommunen, så vil de skulle hjælpe dig... Jeg få det indtryk, når jeg læser dit brev, at der ikke umiddelbart i dit netværk er mulighed for, at give dig den hjælp og støtte, som jeg tror, du har brug for. Derfor tænker jeg, at det bedste, du i første omgang kan gøre, nok er at kontakte en organisation der hedder LOKK. Her er der rådgivere, der er vant til at rådgive unge mennesker, der er opvokset i familier, med en anden kulturel baggrund end dansk.  (Du kan se mere på hjemmesiden www.etniskung.dk, de har en anonym telefonrådgivning, en hotline, og en hjemmeside for etniske unge. Telefon nummeret er 70 27 76 66, hertil kan du ringe hele døgnet og tale med en rådgiver om din situation. Du kan være anonym, de har tavshedspligt og erfaring med at rådgive unge i din situation. Du kan også maile til dem på etniskung@lokk.dk. Måske, hvis du drøfter din situation med en rådgiver der, vil du kunne blive hjulpet.) Du har også den mulighed, at du kan kontakte Børns Vilkårs bisidderkorps og bede dem om at hjælpe dig med at kontakte kommunen. De kan, hvis du fortæller hvem du er, anmelde din søster og mor for vold, fx hjælpe dig med at kontakte de sociale myndigheder. Du kan få en bisidder fra Børns Vilkår, der kan støtte dig og hjælpe dig ved de møder, der vil komme, hvis der skal ske nogle radikale ændringer i dit liv.  Bisidderkorpset kan kontaktes via BørneTelefonen på 116 111 eller direkte på 35555559. Læs mere om Børns Vilkårs bisiddere her >. Jeg ved, det er et stort skridt, du er på vej til at tage og en svær beslutning du skal træffe. Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke din situation igennem med en rådgiver der. Kærlige hilsner og held og lykke BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)