Brev
Bliver udsat for vold
Hej!
Jeg er en pige på 16, som om få dage fylder 17. Jeg er meget ulykkelig derhjemme. Mine forældre er skilt og jeg har hele mit liv boet hos min far. Det skal lige siges, at min familie og min etniske oprindelse er fra Kina, hvilket gør at mine forældre er meget strikse, traditionelle og ikke så tilbøjelig for andre kulturer (Også selvom vi bor i Danmark)
Hjemme hos os snakker vi ikke om dybere ting. Jeg har f.eks. ikke fortalt min far at jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i 16 måneder. Jeg fortalte det engang til min mor, men hun blev ikke særlig glad. Så en dag da hun spurgte om jeg stadig var ‘sammen med ham der drengen’, sagde jeg nej, og hendes respons var at det var godt og at jeg var alt for ung etc.
Så har jeg også en søster. Hun er 21, og søger lejlighed da både hun og jeg gerne vil have at hun flytter. Det skal lige siges, at min søster og jeg deler værelse da vi bor i en meget lille lejlighed, desværre. Hele mit liv er jeg blevet slået. Både af min mor og min søster.
Min far er aldrig hjemme når det sker, så han ved ikke så eget til det. Jeg har sagt det før til ham, men han har ikke kunne gøre så meget ved det. Mine gamle lærere ved godt, at jeg ikke har det godt derhjemme og de sagde, at jeg skulle prøve at holde dem “udenfor min boks”, og det har jeg så prøvet at gøre.
Der var gået lang tid, hvor jeg ikke var blevet slået hverken af min mor eller søster (Men der har været en masse skænderi, ruskeri, grebet fat om, snakket nedladende til etc.) men i går gik det over gevind. Min søster prøvede at give mig skylden for noget jeg ikke havde gjort, og så var jeg bare så sur og træt af at hun altid skal behandle mig som lort, så jeg smed i frustration en trøje ved siden af hende.
Jeg valgte med vilje ikke at ramme hende, da jeg vidste at hun ville blive sur. Hun tager ikke dette pænt, og begynder at banke, slå, sparke mig, og jeg prøver selvfølgelig at gøre modstand og slår igen til mit eget forsvar. Da hun så stoppede, prøvede jeg hele to gange at ringe til min far for at fortælle det, men da min søster hørte at jeg prøvede at ringe kom hun ud og slog mig igen, satte sig på mig og bøjede mine fingre i den forkerte retning, fordi hun ikke ville have jeg skulle ringe.
Hun truede mig og sagde at hvis jeg rørte hende igen, så skulle jeg bare se. Min far kom hjem og vi diskuterede i en del tid. Hun sagde at det var mig der startede med at slå og piske en stemning op, men det er ikke sandt. Jeg synes at diskussionen er meget underordnet, og det giver hende INGEN ret til at gå amok på mig som hun gjorde.
Jeg tog hjem til min kæreste iført sår, blod og tårer og der blev jeg til dagen efter. Jeg har senere kigget på mine skrammer, og har to buler i hovedet (hun slog mig med telefonen), kradse/sår/hudafskrabninger på armene, er øm i hele kroppen efter at have modtaget slag, min tand er blevet løs/skubbet tilbage (fra da hun sparkede mig i munden), og jeg har store rifter og sår over hele ansigtet og halsen.
I dag var jeg så i skole, og alle spurgte selvfølgelig hvad der var sket. Jeg blev jo nødt til at lyve, og sige det var sket et andet sted. Jeg har prøvet at dække det, men det er helt umuligt. Alle mine venner hoppede på historien, men de sagde at hende der havde gjort det var dybt forstyrret, sindssyg, burde politianmeldes etc.
Jeg kan ikke flytte hjemmefra eller sige det, da min far siger at jeg vil ødelægge hele familien, da dem jeg siger det til kunne finde på at politianmelde det etc. Min mor holder med min søster (fordi min mor selv har slået mig + de bagtaler mig bag min ryg + min søster holder udkig efter mig for min mor da min mor ikke har tillid til mig (hun spørger om jeg er hjemme, om jeg klarer mig godt i skolen, om jeg har afleveret de klaverpenge etc.)) så hun ville ikke kunne forstå det.
Både min mor og søster er meget dominante og stædige. De tror at deres mening er lov. Jeg vil ikke bo derhjemme mere. Jeg kan ikke klare det længere. Jeg er træt af det. Kan jeg flytte hjemmefra når jeg studerer?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du Tak for dit brev, jeg synes, det er rigtig godt, du har skrevet. Det er absolut ikke i orden, at du bliver behandlet, som du beskriver det. Jeg synes, det er rigtig godt og modigt af dig, at beskrive din situation og bede om hjælp. Der er ingen mennesker, der skal udsættes for vold og psykisk terror.  Jeg tænker, det er det, du har været udsat for hele dit liv og det er forståeligt, at du ikke kan, magte det længere. Jeg tror, du har brug for hjælp til, dels at komme hjemmefra, men også få forklaret din familie, at det ikke er acceptabelt at behandle dig, som de gør. Og måske få dem til at indse, at det ikke behøver, at ødelægge jeres familie, hvis sandheden kommer frem..? Men uanset om du kan få dem til at forstå det eller ej, så tænker jeg, at det vil være det bedste, hvis du søger hjælp udefra. Da du stadig er under 18 år, så har kommunen et særligt ansvar for at passe på dig, så hvis du henvender dig til kommunen, så vil de skulle hjælpe dig... Jeg få det indtryk, når jeg læser dit brev, at der ikke umiddelbart i dit netværk er mulighed for, at give dig den hjælp og støtte, som jeg tror, du har brug for. Derfor tænker jeg, at det bedste, du i første omgang kan gøre, nok er at kontakte en organisation der hedder LOKK. Her er der rådgivere, der er vant til at rådgive unge mennesker, der er opvokset i familier, med en anden kulturel baggrund end dansk.  (Du kan se mere på hjemmesiden www.etniskung.dk, de har en anonym telefonrådgivning, en hotline, og en hjemmeside for etniske unge. Telefon nummeret er 70 27 76 66, hertil kan du ringe hele døgnet og tale med en rådgiver om din situation. Du kan være anonym, de har tavshedspligt og erfaring med at rådgive unge i din situation. Du kan også maile til dem på etniskung@lokk.dk. Måske, hvis du drøfter din situation med en rådgiver der, vil du kunne blive hjulpet.) Du har også den mulighed, at du kan kontakte Børns Vilkårs bisidderkorps og bede dem om at hjælpe dig med at kontakte kommunen. De kan, hvis du fortæller hvem du er, anmelde din søster og mor for vold, fx hjælpe dig med at kontakte de sociale myndigheder. Du kan få en bisidder fra Børns Vilkår, der kan støtte dig og hjælpe dig ved de møder, der vil komme, hvis der skal ske nogle radikale ændringer i dit liv.  Bisidderkorpset kan kontaktes via BørneTelefonen på 116 111 eller direkte på 35555559. Læs mere om Børns Vilkårs bisiddere her >. Jeg ved, det er et stort skridt, du er på vej til at tage og en svær beslutning du skal træffe. Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke din situation igennem med en rådgiver der. Kærlige hilsner og held og lykke BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.