Brev
Trussel
Hej
Min ex truer med at tag hjem oh dræbe min famile og venner.
Jeg overvejer at melde ham. Er det for meget at melde ham?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17-årige pige.
Tak for dit brev. Du skriver ganske kort, men jeg fornemmer tydeligt, at du er bange for din eks-kæreste og hans trusler mod din familie.
Loven siger, at alle voksne i Danmark har pligt til at hjælpe et barn, der er udsat for vold (fysisk og psykisk). Det betyder, at hvis du fortæller en voksen, at du er udsat for trusler, så skal den voksne sørge for hjælp til dig.
Har du mon talt med din familie om truslerne? Det er en god idé at dele dine tanker og din frygt med andre. Det kan føles som en tung byrde at bære alene. Og så er det vigtigt for mig at understrege, at det aldrig er din skyld, at din eks-kæreste reagerer, som han gør. Uanset hvad der er gået galt i jeres forhold, er det ikke ok at true hverken dig eller din familie.
Du skal vide, at der er andre, der har det ligesom dig. Vi får breve fra flere unge, der ligesom dig bliver chikaneret og truet. Hvis chikanen fortsætter som et mønster, kan der være tale om stalking. Stalking kan handle om alt fra kærlighedserklæringer til hærværk og trusler om vold.
Dansk Stalking Center tilbyder gratis hjælp og telefonrådgivning. Læs om rådgivningen og hvad du kan gøre, hvis du oplever stalking her
Jeg håber, at du får talt med en voksen, så du kan få hjælp, og komme videre i dit liv uden at din eks “spøger” i baggrunden.
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen