Brev
Voldelig mor
Hej BB.
Jeg er en 13 årig pige, som i kan kalde N.
I dag lå min søster og jeg på vores senge, og lavede hver vores ting på vores iPhones. Så kom vores mor aggressivt ind på vores værelse. Hun tog vores mobiltelefoner ud af hånden på os, og sagde vi skulle gøre rent.
Vi gjorde rent, og var glade. Vi ville ikke lade vores mor ødelægge vores humør.
Da vi var færdige, gik min søster ud for at spørge om vi kunne få vores telefoner tilbage. Jeg sad på min seng, og kiggede gennem den lille sprække som var der, efter som vores dør stod på klem. Der kunne jeg se min mor sidde på min 11 årlige søster, og slå hende.
Vores mor vejer ligefrem ikke 40 kilo efter hun lige har været gravid med vores nu 8 måneder lillesøster. (Vi er 3 børn) Jeg kunne ikke gøre noget. Jeg kunne se min søster blev tæsket, og skrige at hun ville dø, begå selvmord. Det er ikke første gang.
Jeg sagde til min mor hun skulle stoppe. Hun træk også mig ind på værelset og holdte begge mine arme. Jeg sagde til hende hun var en psykisk syg lort. Det blev hun meget vred over. Hun spyttede på mig, og prøvede at bide mig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre!
Alle tror at vi er en lille sød kernefamilie!!!!!!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N
I Danmark er det forbudt at slå børn. Alligevel sker det sommetider i nogle familier, og de familier har brug for hjælp, hvis volden skal stoppes. Det er godt, at du fortæller om, hvad der sker i jeres familie, for så er der en chance for, at volden kan stoppe.
Det må være rigtig svært for dig at se på, at din lillesøster bliver slået, og det er godt, at du prøver at hjælpe hende, selv om du også selv kommer i klemme. Det er fint, at du nu som den ældste fortæller om det og beder om hjælp.
Når der er vold i en familie, er det Socialforvaltningen i kommunen, der skal hjælpe børn og voksne. Når man som du er 13 år, er det bedst at få hjælp fra en voksen, man har tillid til, og som kan hjælpe med at kontakte Socialforvaltningen.
Måske har du en god lærer, du har tillid til, og som du kan betro dig til? Eller måske kender du en anden voksen, der kan hjælpe dig f.eks. en fra din familie?
En anden mulighed er, at du får hjælp fra en bisidder i Børns Vilkår. En bisidder er en socialrådgiver, der kan oplyse dig om dine rettigheder og støtte og hjælpe dig med at kontakte Socialforvaltningen og hjælpe dig, hvis der skal være møder.
Hvis du gerne vil have hjælp fra en bisidder, vil jeg foreslå, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111 og fortæller om din situation. Du kan fortælle rådgiveren dit brevs id. nummer, så ved rådgiveren, hvad det handler om.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen