Uro i kroppen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er jeg glad for at du skriver, for jeg kan læse, at du har det svært lige nu.

Det lyder bestemt ikke rart, at din mor har slået dig og din søster. Hvor er det flot, at du har mod på at skrive herind, og række ud efter hjælp. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.

Du skriver, at din mor nu siger, at hun ikke vil have dig. Jeg kan godt forstå, du er ked af det, for det er slet ikke rart at høre. Man må ikke slå og tale til sine børn på den måde. Mon det var derfor, politiet var indblandet dengang?

Må vi hjælpe dig?

Det er sådan, at du kan tale med en voksen her fra BørneTelefonen (en bisidder).

Den voksne (bisidderen) kan gå med dig for at støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige.

En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har.

Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært med at få den hjælp, de har brug for. Hvis du gerne vil høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte til Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Hvis du ønsker at være anonym, kan du ringe på #31#35 55 55 59.

Du kan også læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen

Det er almindeligt at have ‘dobbelte’ følelser overfor forældre, der slår og taler dårligt

Man kan sagtens have gode minder og følelser for sin mor, der slår og taler dårligt til en. Derfor kan det føles svært at opsøge hjælp, når man er ramt, som du er.

Jeg ved fra andre unge, at man kan starte med et lille skridt, hvis det føles alt for overvældende at søge hjælp. Det kunne være at ringe ind til os på 116 111 og få en god samtale. Du kan ‘øve’ dig lidt i at fortælle om din situation – husk på, at du er anonym, så der kan intet ske.

Jeg kan se, at du og din søster allerede går til samtaler hos kommunen. Mon du får sagt dét, du gerne vil sige?

Det er godt, når du bliver ved med at fortælle andre om, hvordan I har det derhjemme hos din mor.  Hvem andre kan du tale med?  Måske et familiemedlem, måske en faster, en lærer eller en anden voksen du er tryg ved?

Jeg vil gerne sende dig en video, hvor du kan få gode råd til at fortælle noget svært. Du kan kigge på den hvis du har lyst. Linket kommer her.

Det er sådan at i Danmark at forældre skal sørge for, at børn har det godt og er trygge. Som sagt: Nu da din mor har svært ved dette, har din søster og dig ret til at få hjælp. Hvis du fortæller nogle voksne du kender om det, skal de hjælpe dig.

De voksne skal høre på, hvor du vil bo!

Du har ret til at sige, hvor du helst vil bo. Når du fylder 10 år, har du det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre om, hvor du skal bo. Og hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos.

Din initiativret betyder ikke, at du selv kan bestemme. Det er dine forældre og Familieretshuset, der bliver enige om det. Men de skal lytte til dig. Og dine ønsker skal tages med i deres overvejelser.

Hvis du vil bruge din initiativret, kan du ringe til Børnenes Skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50. Du kan også skrive et brev til Familieretshuset. Print brevet her.

Det kan også være, at du kan bede en voksen, som du kender, om at hjælpe dig med at skrive brevet til Familieretshuset. Måske din far? Måske en lærer på din skole, en pædagog på din klub eller en anden voksen? En bisidder vil også kunne hjælpe dig.

Jeg håber at dig og din søster får alt den rette hjælp, som I har brug for. Du virker som en stærk pige, der passer på sin søster, men det er også en stor opgave og derfor håber jeg, at vil bruge nogle af mine råd til at få hjælp.

Jeg håber, at du kan mærke, at jeg forstår dig. Andre voksne vil også kunne forstå dig. Jeg håber, at du nu har mod på at gå videre, og tager fat i en eller flere af de voksne, som jeg har skrevet om i dette svar.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Hilsen fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)