Brev
Min far slå mig og min søster
Hej,
ehm min far slå mig og min Sørster når han bliver sur og tager så hårdt på mig ar jeg for marker på armen og han skubber mig ind i væggen og i dørerne og bare er virkelig volding når han bliver sur og det bliver han meget tit
Hvad skal jeg gør for jeg er virkelig bange for han
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tusind tak for dit brev til BørneTelefonen. Hvor er jeg glad for at du skriver, for jeg kan læse at du har det svært lige nu.
Det lyder bestemt ikke rart, at din far slår dig og din søster. Hvor er det flot, at du har mod på at skrive herind, og række ud efter hjælp. Jeg vil gøre alt hvad jeg kan, for at hjælpe dig.
Du skriver at din far slår dig og din søster, han tager fat i dig og du er bange for ham. Jeg kan godt forstå du er bange, for det er slet ikke rart, at blive slået af sin far.
Har du fortalt andre, om hvad der sker i jeres hjem? Måske et familiemedlem, en lærer eller en anden voksen du er tryg ved? Jeg spørger fordi, jeg forestiller mig at det er svært at stå i alene.
Måske er du nervøs for at fortælle det til andre, selvom du gør det så flot i dit brev. Jeg vil gerne sende dig en video, hvor du kan få gode råd til at fortælle noget svært. Du kan kigge på den hvis du har lyst.
Linket kommer her.
Det er sådan at i Danmark, må forældre ikke slå deres børn. Forældre skal sørge for, at børn har det godt og er trygge. Nu da din far har svært ved dette, har din søster og dig ret til at få hjælp.
Hvis du fortælle nogle voksne du kender om det, skal de hjælpe dig. Men der er også andre muligheder.
Du har ret til hjælp!
Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her er du anonym. Og her kan du fortælle om dit liv derhjemme med din familie.
Den voksne, du taler med har et godt overblik over mulighederne for at hjælpe dig og vil fortælle dig om dem. Og det kan måske føles lettere, først at tale med nogen, der ikke kender dig.
Hvis du kontakter anonym rådgivning, får du den rette hjælp. Og hvis du er bange for far, så sig det til dem, så de kan hjælpe dig hurtigst muligt.
Jeg giver dig også et link, hvor du kan læse lidt om, hvordan BørneTelefonen hjælper andre familier. Husk du kan altid skrive ind til os igen. Du kan ringe til BørneTelefonen på 116111 og få en god snak, med en af vores søde rådgivere, som altid står klar til at hjælpe dig. Du vil være anonym og vi har døgnåbent.
Jeg håber at dig og din søster får alt den rette hjælp, som I har brug for. Du virker som en stærk pige, der passer på sin søster, men det er også en stor opgave og derfor håber jeg, at vil bruge nogle af mine råd til at få hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Knus og kram BørneTelefonen