vold

jeg har en veninde der er blevet tæsket af en anden pige medn hendes foreldre er ligeglade hvad skal jeg gøre hvis det fortsætter ???

hilsen en anonym pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 12 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt flot af dig, at du gerne vil hjælpe din veninde. Det må bestemt ikke være rart for hende at være blevet udsat for sådan et overfald. Har du mon prøvet at tale med din veninde om, hvad der skete? Det er ikke på nogen måde i orden, at din veninde bliver slået, men måske kan der være en årsag til, at pigen der har slået, er kommet så langt ud..? Jeg ved ikke, hvor godt du kender pigen, men hun har det måske også svært med, hvad der er sket..? Jeg spekulerer på, om det er en pige som måske går på samme skole eller måske endda i samme klasse som dig og din veninde?Kunne det så være en mulighed at tale med en af jeres lærere om episoden? Måske er der en af jeres lærere, du taler rigtig godt med, der kan hjælpe? Som jeg læser dit brev, er det noget, der kun er sket en enkelt gang? Hvis det er korrekt, kan det måske være vanskeligt at finde ud af, hvem der gjorde hvad. Lige meget hvor mange gange det er sket, er det selvfølgelig ikke i orden at blive slået eller at slå. Selv om det ikke fortsætter, spekulerer jeg på, om ikke det var en god ide, at I fik talt episoden igennem sammen med en voksen. Kan du komme i tanke om en voksen at fortælle det til fra jeres fælles omgangskreds? Det kan være fra en fælles fritidsinteresse, eller måske er I om eftermiddagen i samme klub eller lignende? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale om flere muligheder med en af de søde rådgivere. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke at sige, hvem du er. Det kan også være, at du kan fortælle din veninde om BørneTelefonen, så hun selv kan ringe og få snakket sin oplevelse igennem med en voksen..? Mange kærlige hilser BørneBrevkassen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)