Brev
Vold
Hej jeg er en pige på 12 år
Og mine forældre de slå mig og taler grimt til mig
det er og træt af og jeg bliver slået hvis jeg gør noget forkert eller siger noget til som de ikke lide
mine søskende bliver også slået
en dag kom en dame hjem til os og spurgte mine forældre om de slå deres børn og dette sagde og løj
jeg var tæt på at sige at at det gør de men at blive bange for om jeg bliver sendt tilbage til min land for jeg har ikke gået i børnehave eller vuggestue
jeg ville så gerne have hjælp
håber at i kan hjælpe mig og ville bare væk fra dem og når jeg går uden for og jeg så komme hjem siger hun hvorfor gik du uden for og begynder at slå mig og hvis jeg ikke rydde op slå de mig også
håber at i kan hjælpe mig og jeg vil gerne skive hvem og er og hvor jeg bor så de ikke al. Slå mig mere
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, at du skriver til os.
Det er nemlig rigtig vigtigt, at man tør fortælle det til nogen, når ens forældre slår eller behandler én dårligt. Det må de ikke - det er ikke lovligt i Danmark!
Du skriver, at du gerne vil fortælle os; hvem du er og hvor du bor, så du ikke bliver slået mere. Det kan jeg godt forstå. Hvis du ringer eller skriver ind på 116111, så kan vi hjælpe dig med at skrive til din kommune, om de ting der der sker hjemme hos jer.
Vi kan også hjælpe dig med at få hjælp fra en voksen fra BørneTelefonen - vi kalder det for en bisidder. En bisidder kender reglerne og hjælper dig med at få fortalt, hvad der sker hjemme hos jer, og der er brug for hjælp. Hvis du vil læse mere om vores bisidder, så kan du snakke med os om det, du kan også se mere om det her: https://www.bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Hvis du har modet til det, vil jeg også foreslå dig, at du siger det til en lærer på skolen. Skolen skal hjælpe, når et barn udsættes for voldsomme ting - og det gør du og dine søskende. Og vold i hjemmet er meget alvorligt.
Det er ulovligt at slå børn i Danmark, så det skal dine forældre have at vide, at de ikke må. Og de skal have hjælp til at stoppe med at bruge vold, men snakke med jer om tingene i stedet for. Det kan skolen hjælpe med ved at kontakte kommunen, som kan hjælpe dig og dine søskende; men også dine forældre.
Jeg kunne forestille mig, at du er bange for, hvad der kan ske, hvis du siger noget til nogen. Det er meget normalt. Og jeg kan også sagtens forstå det.  Men hvis du ikke siger noget, så bliver det jo nok ved med at være en hemmelighed, og så får du og dine søskende ikke den hjælp, I har brug for.
Nu kender jeg ikke din baggrund, men jeg ved, at man ikke bare bliver sendt ud af landet, fordi man ikke har gået i vuggestue og børnehave. Det er der nemlig også danske børn, der ikke har gået i vuggestue og børnehave. Så det håber jeg, at du ikke bekymrer dig mere om. I Danmark tages det meget alvorligt, når børn bliver udsat for vold.
Det er en rigtig god idé, at du vil have hjælp.  Jeg har skrevet om to muligheder:
At du ringer eller skriver ind til os på 116111 og fortæller, om det der sker derhjemme, og at du gerne vil have hjælp, så din kommune får det at vide - og at du gerne vil have en bisidder
At du fortæller det til en god lærer på skolen, så læreren ringer til kommunen og fortæller det, så der kan komme hjælpe til jer og volden kan stoppes. Måske kan du gøre det sammen med dine søskende, eller måske har du en god veninde - eller en venindes mor, der kan hjælpe dig.
Du kan bruge dit brev og mit svar til dig, når du taler men god lærer på skolen.
Når du ringer ind er du anonym, og man kan ikke se på telefonregningen, at du har ringet til os.
Jeg synes virkelig, at du skal ringe til os, så vi kan hjælpe dig. Nummeret er 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen