Brev
ved ikk hvad man kalder det
hej brevkasse
jeg vil spørger om hvad jeg skal gøre min mor brænder mig med smøger og spærrer mig inde på værelset i flere dage og nogle gange slår hun mig. hvad skal jeg gører?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære unge pige på 17 år,
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at din mor udsætter dig for flere umenneskelige ting. Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig, så vi sammen kan finde ud af, hvad du skal gøre, og hvor du kan søge hjælp.
Selv om du er 17 år gammel og på vej til at blive voksen - kan det alligevel være svært til tider at finde ud af (eller vide), hvad der er rigtig eller forkert - svært at vide, hvad der er normalt eller ikke normalt - svært at vide, hvad der er okay, eller hvad der ikke er okay...
Måske har du levet sådan her i mange år - og måske er det gået hen og blevet normalt for din mor at behandle dig på den måde... Så normalt - at du også tror, at det er den rigtige måde at være sammen på. Mon du kan følge mig i det..?
Det jeg tænker, der er vigtigt at fortælle dig er, at det ikke er i orden det din mor gør ved dig og udsætter dig for. Ligegyldig hvad du har gjort eller sagt, er det slet ikke okay at reagere, som din mor gør. Det er faktisk ulovligt, og noget der skal stoppes. Det er nemlig sådan i Danmark, at det er forbudt at slå og på andre måder at være voldelig over for sine børn på.
Jeg tænker, at din mor skal have hjælp til at stoppe med at behandler dig på den respektløse og voldelige måde - for det har du slet slet ikke fortjent. Du skriver ikke noget om, hvor længe det har stået på..? Men jeg vil gerne fortælle dig, at jeg synes, det er fantastisk flot og modigt gjort af dig, at skrive ind til BørneBrevkassen og bede om hjælp.
I Børns Vilkår har vi et gratis tilbud, der hedder en børnebisidder. Har du mon hørt om det..? En børnebisidder er en voksen, der kan støtte og hjælpe dig med f.eks. at tage kontakt til din kommune - for det er nemlig din kommune, der skal hjælpe dig (og din mor). En børnebisidder kender lovgivningen og dine rettigheder og ser tingene fra dit perspektiv. De kan også tage med dig til møder i kommuner, så du ikke skal gå alene af sted.
Du kan læse mere om det, ved at trykke >>her . Du kan få fat i en børnebisidder ved at ringe på dette tlf.nr. 3555 5559, og bede om at komme til at tale med en børnebisidder.
En anden mulighed kunne være, at du tog kontakt til vores BørneTelefon på tlf. nr. 116 111. Nogen gange kan det føles rart at tale tingene i gennem med en person, der ikke kender én inden man tager det store skridt og kontakter kommunen. Tror du det kunne være en mulighed..?
Det som din kommune bl.a. skal hjælpe dig med er, at de skal sikre sig, at du kommer i sikkerhed og får hjælp til at leve uden vold og fysisk og psykisk smerte. De har også pligt til at hjælpe din mor, så hun får hjælp til at holde op med at gøre, som hun gør.
Du fortæller ikke noget om din far, eller om du har søskende..? Men jeg tænker på, om der mon er nogen i din familie, der ved, hvad der foregår hjemme hos dig..? Kunne det tænkes, at der var en i din familie, der måske kunne hjælpe dig med at tage kontakt til Børns Vilkårs børnebisiddere (eller din kommune), hvis du synes, det er svært at gøre alene.
Eller måske du har en veninde (en venindes forældre...?), en håndboldtræner, din læge eller en hel fjerde person, du har tillid til, og som du ved vil hjælpe og støtte dig. Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt at du ikke står alene med det her mere...
Jeg ved, det for nogen kan være svært at tage beslutningen om at bede om hjælp, fordi man tit prøver at være loyal overfor sine forældre. (Også selvom man ikke bryder sig om det, de gør ved en.) Måske kan du kende den følelse? Men jeg ved også, at mange oplever det som en lettelse, når de har fået samlet modet og har bedt om hjælp... Hvis du er i tvivl, så er BørneTelefonen nok et godt sted at starte...
Du er også meget velkommen til at skrive tilbage til BørneBrevkassen, hvis du har brug for det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.