Psykisk voldigt forhold/manipulation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 18 år.

Hvor er det godt, at du skriver, når du er i tvivl om, hvad der foregår i dit forhold.

Du skriver, at du og din kæreste har en aftale om at fortælle hinanden, hvis I skal noget, hvor, med hvem, og hvornår I regner med at være hjemme igen. Du skriver så, at du kun oplever, at det er dig, der overholder aftalen. Og når du så lader være, truer din kæreste dig med at gå fra dig.

Det lyder bestemt ikke rart. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være i.

Det lyder som om, at der måske ikke er særlig meget tillid imellem jer, hvis I har behov for at lade hinanden vide i detaljer hver gang, I skal noget. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du har ret til både tryghed og privatliv. Så hvis du føler, at du bliver kontrolleret eller overvåget af din kæreste, så skal der gøres noget ved det, så du kan få det godt.

Jeg kan mærke på dit brev, at du er i tvivl om, hvorvidt du er i et psykisk voldeligt forhold med manipulation.

Jeg synes, det er rigtig sejt og stærkt af dig, at du stopper op og mærker efter, hvordan du har det. Du skriver også, at du har googlet på emnet. Det er en rigtig god start, synes jeg.

Det virker som om, du har en god mavefornemmelse. Den synes jeg, du skal stole på. Ofte kan man godt mærke, når der er noget galt. Og ud fra det du beskriver i dit brev, synes jeg, det lyder som om, din mavefornemmelse måske har ret.

Jeg kan desværre ikke sige det med sikkerhed, for jeg ved ikke mere om dit forhold, end det du har skrevet her i brevet. Men jeg synes det er vigtigt, at du får talt med nogen om, hvad der foregår, for det lyder ikke særlig sundt.

Derfor vil jeg henvise til, at du tjekker Lev Uden Vold ud. Her kan du starte med at tage en test, der fortæller dig, om du lever i et sundt forhold. Jeg giver dig et link til testen her.

Jeg vil også anbefale Bryd Tavsheden. Her kan du læse om forskellige typer for vold. Jeg kan mærke på dig, at du er i tvivl om, om du er udsat for psykisk vold eller manipulation. Derfor tænker jeg, at du kan have glæde af at læse mere om, hvordan vold kan se ud. Det kan du læse om her.

Måske kan det også være rart for dig at dele dine tanker med nogen i dit liv? Det er ikke sikkert, og hvis du ikke har lyst, er det selvfølgelig også helt okay. Men jeg ved fra andre, at det kan være rigtig rart at have en støtte, som man kan læne sig op ad, når tingene bliver svære. Måske har du nogen i dit liv, du er tryg ved at dele din oplevelse med? Det kan være alt fra en ven, veninde, forældre, lærer eller pædagog – måske kan du komme i tanke om nogen selv?

Du kan fortælle personen, at du gerne vil tale om noget svært. Hvis det gør det nemmere, kan du evt. vise dem mit svar her. På den måde kan de forstå, at det er noget, der fylder meget for dig, som du gerne vil have hjælp til.

Jeg synes, at det er modigt af dig, at du prøvede at sige til din kæreste, at han også laver ting uden at fortælle dig om det. Det viser, at du tør at sige fra over for hans overvågning. Du prøvede faktisk også at få ham til at se problemet. Det var sejt.

Du har vist med dit brev, at du har modet til at række ud og få den hjælp, du fortjener. Du skal ikke stå alene med dine bekymringer. Du skal vide, at der er mennesker som er klar til at hjælpe dig til et liv uden kontrol og overvågning.

Hvis du skulle få brug for det, så kan du også altid ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111 og dele dine tanker med os. Vi sidder klar dag og nat til at lytte og vejlede.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)