Brev
Psykisk voldigt forhold/manipulation
Hej
Jeg har et spørgsmål, men først lidt “for” historie.
Jeg har været sammen med min kæreste i over 1 år. Alt var stort set rosen rødt i starten, men nu er alt ændret.
Jeg føler ikke jeg er den samme som for 1 år siden, da jeg tror min kæreste manipulere med mig. Jeg må ikke de samme ting som i starten, og føler at hvis jeg går nogle steder bliver jeg overvåget.
Feks: Vi har fra starten af lavet en aftale om at fortælle hvis vi skal nogle steder, hvor, med hvem, og hvornår man regner med at være hjemme. Det gør jeg hver gang, men han fortæller mig slet ikke noget, når han gør noget.
Jeg prøvede på et tidspunkt ikke at fortælle ham hvor jeg gik hen med min veninde, men han fandt ud af det, og blev sur og sagde hvorfor jeg ikke fortalte ham det, og at det SKAL jeg gøre. Jeg nævner derefter så at han gør det samme bare hele tiden, han fortæller ikke mig noget.
Han siger hvis jeg ikke fortæller ham sådan noget som det, så vil han forlade mig, og finde bedre.
Hvergang vi har haft en diskusion/skændes er det min skyld, ligemeget hvad.
Jeg synes det er svært at finde ud af om jeg tror det er psykisk vold/manipulation, som jeg har googlet mig frem til, eller om jeg bare er helt galt på den.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 18 år.
Hvor er det godt, at du skriver, når du er i tvivl om, hvad der foregår i dit forhold.
Du skriver, at du og din kæreste har en aftale om at fortælle hinanden, hvis I skal noget, hvor, med hvem, og hvornår I regner med at være hjemme igen. Du skriver så, at du kun oplever, at det er dig, der overholder aftalen. Og når du så lader være, truer din kæreste dig med at gå fra dig.
Det lyder bestemt ikke rart. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at være i.
Det lyder som om, at der måske ikke er særlig meget tillid imellem jer, hvis I har behov for at lade hinanden vide i detaljer hver gang, I skal noget. Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du har ret til både tryghed og privatliv. Så hvis du føler, at du bliver kontrolleret eller overvåget af din kæreste, så skal der gøres noget ved det, så du kan få det godt.
Jeg kan mærke på dit brev, at du er i tvivl om, hvorvidt du er i et psykisk voldeligt forhold med manipulation.
Jeg synes, det er rigtig sejt og stærkt af dig, at du stopper op og mærker efter, hvordan du har det. Du skriver også, at du har googlet på emnet. Det er en rigtig god start, synes jeg.
Det virker som om, du har en god mavefornemmelse. Den synes jeg, du skal stole på. Ofte kan man godt mærke, når der er noget galt. Og ud fra det du beskriver i dit brev, synes jeg, det lyder som om, din mavefornemmelse måske har ret.
Jeg kan desværre ikke sige det med sikkerhed, for jeg ved ikke mere om dit forhold, end det du har skrevet her i brevet. Men jeg synes det er vigtigt, at du får talt med nogen om, hvad der foregår, for det lyder ikke særlig sundt.
Derfor vil jeg henvise til, at du tjekker Lev Uden Vold ud. Her kan du starte med at tage en test, der fortæller dig, om du lever i et sundt forhold. Jeg giver dig et link til testen her.
Jeg vil også anbefale Bryd Tavsheden. Her kan du læse om forskellige typer for vold. Jeg kan mærke på dig, at du er i tvivl om, om du er udsat for psykisk vold eller manipulation. Derfor tænker jeg, at du kan have glæde af at læse mere om, hvordan vold kan se ud. Det kan du læse om her.
Måske kan det også være rart for dig at dele dine tanker med nogen i dit liv? Det er ikke sikkert, og hvis du ikke har lyst, er det selvfølgelig også helt okay. Men jeg ved fra andre, at det kan være rigtig rart at have en støtte, som man kan læne sig op ad, når tingene bliver svære. Måske har du nogen i dit liv, du er tryg ved at dele din oplevelse med? Det kan være alt fra en ven, veninde, forældre, lærer eller pædagog – måske kan du komme i tanke om nogen selv?
Du kan fortælle personen, at du gerne vil tale om noget svært. Hvis det gør det nemmere, kan du evt. vise dem mit svar her. På den måde kan de forstå, at det er noget, der fylder meget for dig, som du gerne vil have hjælp til.
Jeg synes, at det er modigt af dig, at du prøvede at sige til din kæreste, at han også laver ting uden at fortælle dig om det. Det viser, at du tør at sige fra over for hans overvågning. Du prøvede faktisk også at få ham til at se problemet. Det var sejt.
Du har vist med dit brev, at du har modet til at række ud og få den hjælp, du fortjener. Du skal ikke stå alene med dine bekymringer. Du skal vide, at der er mennesker som er klar til at hjælpe dig til et liv uden kontrol og overvågning.
Hvis du skulle få brug for det, så kan du også altid ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111 og dele dine tanker med os. Vi sidder klar dag og nat til at lytte og vejlede.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.