Brev
problemer derhjemme
Hej jeg er en pige på 13.
jeg vil gerne skrive om min skole og derhjemme.
i skolen har vi en gruppechat. Jeg blev tvunget til at sende en video af et slagsmål, og den pige der tvang mig til at sende den kan gøre en person til klassens fjende, altså virkelig ingen ville kunne lide dig.
Min mor blev sur, kaster ting efter mig, kaster mig ind i væggen osv efter hun fandt ud af det jeg fortæller at jeg blev tvunget til det… hun tror self ikke på mig fordi hun ved hvor meget jeg hader hende.
Jeg vil ikke hades af min klasse… Jeg tænker ikke der er nogen der gider et blive hadet af sin klasse.
Jeg kan heller ikke tale om min det med min mor da hun bliver alt for sur og voldelig. Min far elsker min mor højt… men min mor truer ham med at skilles fra ham hvis han siger noget.
Hun truer hele familien med at gå fra hjemmet en dag og aldrig komme tilbage. Jeg ved hvad manipulation er… jeg tænker på en måde at det der det kaldes manipulation.
Min mor truer mig med at sende mig tilbage på min tidligere skole jeg havde det værre på, og siger hun ringer til dem i morgen.
Hjælp mig
kh pige på 13
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Kære pige på 13
Jeg kan godt se, at du er i en alvorlig klemme. Hvor er det modigt, at du alligevel har skrevet for at få hjælp. Det tyder på, at du heldigvis stadig har tro og styrke til at kæmpe for en forandring.
I skolen er du udsat for tvang og en trussel om udelukkelse. Hjemme er du udsat for din mors vold og en trussel om at blive forladt. Og din far tør ikke gribe ind og hjælpe dig.
Jeg forestiller mig, at det må føles både ensomt og skræmmende. Alt dette er mere, end du skal gå rundt med alene. Du har ret til at nogle voksne passer på dig og hjælper dig. Den hjælp kan du få af kommunen.
Kender du en voksen f.eks. i skolen, du har tillid til, du kan tale med?
Du skal vide, at vi på BørneTelefonen også kan hjælpe dig.
Du kan ringe eller skrive til os på 116 111. På BørneTelefonen snakker vi med mange børn og unge, der udsættes for vold og gerne vil ændre på deres situation. Vi vil gerne lytte til dig og tale med dig om, hvad du kan gøre. Det er gratis at skrive eller ringe herind, og du er helt anonym.
Måske kan det føles som en hjælp for dig at se mere på denne side, der handler om at leve i en familie med psykisk og fysisk vold: https://bornetelefonen.dk/vold-i-familien/
Du vil altid kunne få en voksen fra Børnetelefonen (en bisidder), når du skal fortælle personer i kommunen, at du  har brug for hjælp. Bisidderen kan hjælpe dig med at sige dét, du vil sige. Og forstå dét, der bliver sagt. Vil du have sådan en person fra os, skal du fortælle os, hvem du er (opgive anonymitet). Hvis det sker, får vi pligt til at fortælle videre, hvis noget truer dig og din trivsel – altså meget alvorlige ting. Det står i loven. Men alle andre ting bliver mellem dig bisidderen. Du bestemmer selv hvor meget og hvad, du vil fortælle bisidderen.
Det kan give mange tanker, hvad det betyder ’at få hjælp af kommunen’. Det vil du også kunne tale med en bisidder om. Du kan læse mere her Bisidder . Jeg sender dig lige en video om, hvordan man kan bruge og tale med en bisidder. Så kan du også se, hvordan en bisidder ser ud. Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår
Det kræver stort mod at ændre sin situation, når det er svært. Men du har allerede taget det første skridt ved at skrive. Det er virkelig godt gået.
Jeg håber virkelig, du får snakket med nogen om det hurtigst muligt. Jeg ønsker dig det bedste med på vejen.
Kærlige tanker
BørneTelefonen