Brev
nedtur..
Hej..
Det er fordi jeg har self en familie. Mine forældre er gået fra hindanden og jeg bor med mine tre søskende og min mor.
Jeg har været udsat for et overfald som jeg ikke har fortalt nogle om og næsten alt jeg tænker på blandes sammen med det.
Næsten hver dag når jeg kommer hjem fra skole slår min bror mig. Og jeg for skylden for det af min mor som truer mig med at slå mig hver gang.
Det gør at jeg er sunket ned i en frustration og jeg har cuttet en del på det sidste, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv..
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære duTak for dit brev og den tillid du viser BørneBrevkassen ved at betro dig til os.Det lyder bestemt ikke rart, at du har været udsat for et overfald, og at du bliver slået af din bror hver dag. Og det er slet ikke i orden, at din mor truer dig med endnu mere vold frem for at beskytte dig mod at blive slået af din bror. Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig frustreret, og jeg bliver selvfølgelig meget bekymret, når du fortæller, at du har cuttet dig en del på det sidste. Så det er rigtig godt, at du har skrevet til os, fordi vi vil rigtig gerne hjælpe dig.Jeg bliver dog i tvivl om det overfald, du omtaler – drejer det sig mon om de daglige overfald af din bror, eller er det af en helt anden…..? Men uanset hvem du er blevet overfaldet af, er det rigtig vigtigt, at du får snakket med en voksen om det, - en voksen, som du er tryg ved og har tillid til vil hjælpe dig. Det er vigtigt at få snakket om den slags for at kunne få hjælp og komme videre, og det gælder faktisk uanset om man er barn, ung eller voksen. Jeg ved ikke, om dine andre søskende også bliver slået af jeres bror, eller om det er en storebror eller en lillebror, men det gør egentlig heller ikke nogen forskel. For det er under alle omstændigheder ikke i orden, at han slår nogen som helst! Måske er der en forklaring på, hvorfor han slår..? Og er der det, så tænker jeg, at han måske har brug for noget hjælp til at kunne gøre noget andet end at slå. For det er aldrig i orden at slå andre mennesker!Du skriver, at du altid får skylden, og at din mor truer med at slå dig. Jeg kan jo ikke vide, hvorfor hun mener, det er din skyld..? Men at hun vælger at true dig med at slå, er bestemt ikke i orden. I Danmark er det faktisk forbudt at slå sine børn. Og er der andre voksne, som ved at et barn bliver truet med vold eller bliver slået af sine forældre eller andre, ja så har de pligt til at fortælle det til de sociale myndigheder (kommunen), som så skal sørge for, at barnet og familien får noget hjælp.Jeg tænker, det vil være rigtig godt, hvis du kender en voksen, som du tør betro dig til – altså kan fortælle, hvordan det er at være dig i din familie. Men hvis der ikke er det, ja så skal du vide, at du altid vil være meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på nummer 116 111, hvor der hver dag sidder voksne rådgivere, som meget gerne vil hjælpe dig. Og vi kan faktisk hjælpe dig helt konkret – enten ved at kontakte din kommune eller ved at du bliver kontaktet af en voksen fra Børns Vilkår, som vil blive ved din side, indtil du har fået hjælp.Jeg håber sådan, at du vil ringe til os på 116 111 eller måske logge dig på chatten?De bedste hilsener fraBørneBrevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.