Spøgersmål

Dette er bare et spøgersmål ikke fordi der sker her hjemme men jeg er bare lidt nysgerrige. Hvis et barn bliver slået der hjemme og hele tiden er bange og ikke tørre og sige noget til nogen men så alligevel skriver til jer hvad ville i så gøre

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tusinde tak for dit brev.

Hvor er det et rigtig godt spørgsmål du stiller BørneTelefonen. Nogle børn ved ikke hvordan vi kan hjælpe dem hvis de bliver slået derhjemme og føler sig utrygge. Derfor vil jeg gøre mit bedste for at besvarer dit fine brev, da der er forskellige muligheder.

Først og fremmest vil jeg gerne fortælle, at voksne ved inderst inde godt, at det er forkert at slå. Men nogle kommer med grunde til, at det er i orden alligevel.

For eksempel at de må straffe en, fordi de er ens forældre. Eller siger, at de må straffe en og slå dig ‘for din egen skyld’. Men det er forkert og ulovligt at slå børn.

Når man oplever vold kan det sætte en masse tanker i gang i ens hoved. Det sker når vi bliver bange. Man kan komme til at tænke dårligt om sig selv og tænke at man på en måde “fortjener det”.

Men det aldrig er børns skyld, hvis ens forældre er voldelige!

Vidste du at alle børn og unge har ret til omsorg, tryghed og blive behandlet med respekt? Faktisk står der i Forældreansvarsloven, at forældre skal passe godt på deres børn. Det betyder at, forældre skal sørge for at deres børn har det godt og er tryg derhjemme. Hvis ens forældre har svært ved det , så har familien ret til at få hjælp.

Alle har ret til at være tryg og blive beskyttet mod vold.

Nu skriver jeg de forskellige ting som barnet der bliver udsat for volden kan gøre.

  • Snak med en voksen. Det første skridt til at få hjælp er at fortælle om volden. Det kræver mod at snakke omkring noget som kan være så svært. Mange tænker, at de ikke kender nogen, de kan fortælle det til. Men nogle oplever, at de alligevel kender en – når de tænker nærmere over det. Det kan være en mormor, en faster, en nabo, en pædagog eller måske familiens læge. Eller en helt anden.Måske er dette ikke en mulighed. Så er det altid en rigtig god ide at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kan man sammen tænke over, hvad der skal gøre. Der er også mulighed for at chatte eller SMS’e. I denne video, kan man se hvad der sker, når man ringer til BørneTelefonen?
  • Hjælp fra en bisidder. En bisidder fra BørneTelefonen er en voksen, som kan gå med en til møder i kommunen, når man skal fortælle om, hvordan man har det. Bisidderen kan gå med en for at støtte dig og hjælpe en med at få sagt de ting, som man synes er vigtige. En bisidder kender også meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle en om de rettigheder, et barn har. Vores bisiddere har hjulpet rigtig mange børn og unge, der har haft det svært, med at få den hjælp de har brug for. Det er altid at høre mere om, hvordan en bisidder kan hjælpe en, så kan man ringe til BørneTelefonen på 116111.Hvis man allerede er klar til at få en bisidder, kan man ringe til direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning.

    Man kan læse mere her: Bisidder fra BørneTelefonen. Eller se en video om det her: har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår

Jeg håber, at dette brev har kunne besvarer dit spørgsmål. Afslutningsvis vil jeg også gerne fortælle dig at hvis du selv har oplevet eller kender en som opleve at blive slået derhjemme, så synes jeg dette brev fortæller hvordan i det er muligt at få hjælp. Det er vigtigt, at man ikke står alene med det.

Hvis du har andre spørgsmål, så kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)